SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, August 20, 2009

MENJELANG PEPERIKSAAN DI SMK ST MICHAEL, IPOH (TRIAL EXAM JUST AROUND THE CORNER: MICHAELIAN'S PLANNING FOR THE ELEVENTH HOURS SITUATION)

Ipoh: Khamis 20 Og0s 2009 / 29 Syaaban 1430



Peperiksaan percubaan PMR sudah berlalu. Kini, giliran murid tingkatan 5 dan pelajar prauniversiti 6 Atas bakal menduduki peperiksaan berkenaan yang bermula seawal 1 September ini. Kebanyakan kertas soalan disediakan secara berpusat oleh pihak Jabatan Pelajaran Negeri Perak dan berstatus sulit.



Prinsip kerahsiaan dan keselamatan kertas peperiksaan sedemikian menjadikan calon SPM / STPM berpeluang merasai pengalaman mirip peperiksaan awam yang sebenar. Semua sekolah di negeri Perak Darul Ridzuan akan melaksanakannya secara serentak. Tiada kompromi tentang ketepatan masa. Maka, jika berlaku sebaliknya, prinsip kuarantin akan digunakan.

SMI, atas dasar prihatin telah merancang beberapa program yang diharapkan berupaya menolong murid dan pelajar membuat persediaan yang mantap untuk peperiksaan. Beberapa tenaga penceramah dan pemudah cara yang berpengalaman luas dalam hal ehwal penulisan jawapan telah dijemput untuk memberi input. Walaupun SMI sendiri tidak kurang dengan kepakaran dalaman, namun kelainan yang mungkin dibawa oleh pakar luar sekolah difikirkan dapat menyuntik keyakinan dalam kalangan calon peperiksaan SMI.

SMI menghormati keperluan kerahsiaan dalam kalangan pakar yang dijemput. Justeru, penekanan lebih menjurus kepada perancangan dan teknik penulisan jawapan yang bersesuaian dengan tugasan soalan. Perkara yang sama juga tertulis dalam sisipan akhbar utama dan portal bimbingan peperiksaan.



Seperti biasa, respons peserta program persediaan peperiksaan didapati bercampur-campur. Ada yang memberi sepenuh perhatian, ada yang kelihatan bersahaja dan terdapat segelintir peserta yang seperti tidak ambil kisah. Namun, bersama-samalah kita tunggu hasilnya pada awal Mac 2010 apabila keputusan peperiksaan SPM / STPM diumumkan.

Walaupun sistem pendidikan berorientasi peperiksaan sentiasa menjadi isu dan modal kritikan, namun tanpa peperiksaan sebagai instrumen pengukuran dan penilaian pembelajaran, apakah yang bakal berlaku dalam aktiviti harian di bilik darjah? Para pengkritik seharusnya juga membuat saranan tentang pilihan lain yang berkemungkinan dapat membantu sistem persekolahan. Metafora tentang bidang pendidikan ialah "idea berbaris panjang untuk ditalakan kepada sistem pendidikan" (queing ideas for education).

No comments: