SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, August 14, 2009

PELANCARAN SAMBUTAN BULAN KEMERDEKAAN SMI (THE LAUNCHING OF THE 52ND YEARS OF INDEPENDENCE CELEBRATION)

Ipoh, Sabtu: 15 Ogos 2009 / 24 Syaaban 1430




Bulan Ogos sentiasa istimewa bagi seluruh rakyat Malaysia. Nostalgia pengisytiharan kemerdekaan diulang tayang saban waktu di kaca televisyen. Warga SMK St Michael, Ipoh (SMI) tidak mahu ketinggalan bagi memeriahkan sambutan perayaan yang menggetarkan jiwa raga dan mengetuk jendela nurani seluruh insan yang berjiwa merdeka.

Bertempat di tapak perhimpunan mingguan, satu majlis pelancaran sambutan bulan kemerdekaan peringkat SMK St. Michael, Ipoh dilancarkan oleh Encik Phoon Chong Chee, pengetua SMI. Program ini bertujuan memupuk semangat patriotik dan pengukuhan jati diri dalam kalangan warga SMI. Beberapa gimik dipersembahkan sebagai tanda pengisian aktiviti yang menjurus kepada tujuan yang ditetapkan.


Acara dimulai dengan ucapan tuan pengetua. Antara lain, beliau mengharapkan bahawa semangat cinta negara akan dipindahkan dalam bentuk tingkah laku pelajar cemerlang yang bakal menjulang nama SMI di persada dunia pendidikan. Beliau mahu Michaelian membuktikan elemen kemerdekaan itu dengan komitmen disiplin dan akademik yang tinggi.

Program anjuran Unit Hal Ehwal Murid itu diteruskan dengan persembahan koir Persatuan Bahasa Inggeris (Michaelian's English Language Society, MELS) dan koir Tingkatan Enam Rendah. Seterusnya, pasukan pancaragam sekolah kedua terbaik di negeri Perak (Michaelian's Military Band) menampilkan lagu "Setia", "Tanah Pusaka" dan "Alcalde" yang mendapat tepukan gemuruh hadirin. Selain itu, seorang pelajar tingkatan enam rendah turut mendeklamasikan sajak kemerdekaan.

Sebelum majlis diakhiri dengan lagu sekolah, satu upacara simbolik penyerahan bendera kepada semua moderator tingkatan disempurnakan oleh Encik Vellupillai a/l Ponnudurai, Penolong Kanan Hal Ehwal Murid SMI. Hadirin kelihatan teruja. Kepuasan jelas terpancar di wajah mereka.

Merdeka, merdeka, merdeka!!!

No comments: