SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, August 7, 2009

PROGRAM KECEMERLANGAN BAHASA SMI (ALL OUT TO HELP MICHAELIAN TO GET HIGH SCORE IN BAHASA MELAYU SPM)


Ipoh, Rabu: 6 Ogos 2009 (15 Syaaban 1430)

Sejumlah 46 orang murid tingkatan 5 telah dipilih khas untuk menyertai program kecemerlangan Bahasa Melayu SPM. Program selama hampir tiga jam itu dikendalikan sendiri oleh Guru Kanan Bahasa SMK St Michael, Ipoh (SMI), Tuan Haji Mohamad Sidek bin Haji Zakaria. Para peserta telah memberi tumpuan sepenuhnya terhadap kaedah pintar bahasa yang merupakan hak cipta terpelihara Tuan Haji Sidek yang berpengalaman mengajar bahasa kira-kira 30 tahun.

Tumpuan program ialah penulisan rumusan, iaitu soalan 1 dalam kertas 2. Berdasarkan maklum balas guru-guru Bahasa Melayu SMI, kebolehan murid menjawab rumusan akan menjadi faktor kritikal pencapaian mereka dalam kertas berkenaan. Penekanan diberi kepada bahagian pengenalan dan kesimpulan. Sejumlah 10 soalan tanpa petikan digunakan sebagai modul latih tubi permulaan.

Tujuan penulisan bahagian pengenalan ialah untuk memastikan bahawa bakal-bakal calon SPM berkenaan mempunyai sekurang-kurangnya satu ayat sendiri. Keadaan itu dikira selamat supaya tiada penalti “salin bulat-bulat” dikenakan. Konsep petikan sebagai bahan tersurat sepenuhnya membawa implikasi bahawa bahagian pengenalan hanya mengambil kira tugasan soalan berhuruf tebal sebelum perkataan “dan”.

Pada permulaannya, peserta hanya diminta mencantum frasa “Petikan tentang..” dengan penyataan tugasan bahagian tersurat. Pada pusingan kedua barulah Tuan Haji Sidek menyarankan calon mengubah kata tugas ketiga dalam ayat tugasan. Edaran padanan dan sinonim kata tugas dibekalkan kepada semua peserta.

Setelah peserta didapati mahir menulis bahagian pengenalan, bimbingan diteruskan kepada bahagian kesimpulan. Calon disarankan menggunakan formula khas yang menggabungkan elemen siapa (pihak yang berkepentingan) + cadangan + apa (tugasan tersirat) + harapan (yang mudah). Kali ini peserta dibahagikan kepada lapan kumpulan untuk tujuan pembentangan.

Dengan bantuan meja ke meja, akhirnya didapati bahawa peserta sudah mula menguasai kaedah penulisan kesimpulan yang disarankan. Peserta juga diminta menggunakan hanya “Kesimpulannya” bagi memulakan ayat kesimpulan. Maka perkataan lain seperti “Konklusi”, “Tuntas”, dan sebagainya yang digunakan oleh portal bimbingan pendidikan tertentu, penulis blog, dan guru tuisyen tidak bertauliah tidak digalakkan sama sekali.

Setelah mantap penulisan bahagian pengenalan dan kesimpulan, barulah sesi sumbang saran bahagian isi tersurat dilakukan berasaskan petikan yang diedarkan. Peserta tidak dibenarkan membuat sebarang pindaan terhadap isi petikan, kecuali menambah kata hubung dan penanda wacana untuk memelihara jalinan idea. Bimbingan tentang isi pokok dengan isi bantu dibuat secara intensif supaya peserta hanya menulis kembali isi pokok sahaja.



Bahagian isi tersirat disentuh secara ringkas. Setelah mengenal pasti tugsan soalan, peserta dikehendaki menyebut dua cadangan isi berasaskan kaedah minimum – maksimum (kes biasa – ekstrem). Peserta juga diminta memasukkan sekali pihak yang terbabit dengan saranan isi tersirat itu. Tuan Haji Sidek juga menggunakan beberapa analogi bagi memudahkan perbincangan isi tersirat.

Peserta yang ditemui selepas program menyatakan rasa lega dan puas hati justeru banyak sekali kemusykilan tentang penulisan rumusan telah terungkai. Rata-rata mereka menganggap bahawa program ini menjadi pelengkap dan pengukuh terhadap input yang diperoleh menerusi proses pembelajaran di bilik darjah. Mereka berharap Tuan Haji Sidek akan bersedia pula mengendalikan slot menulis karangan memandangkan peserta mendapat perkhabaran Tuan Haji Sidek mempunyai kod rahsia penulisan karangan.

No comments: