SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, August 16, 2009

PROGRAM PENULISAN KARANGAN BAHASA MELAYU GEMILANG SPM 2009 (ESSAY WRITING GUIDANCE FOR SPM CANDIDATE AT ST MICHAEL'S INSTITUTION)

Ipoh, Isnin: 17 Ogos 2009 / 26 Syaaban 1430

{paronblur="try ent.deselectBloggerImageGracefully();} catch(e) {}" href="https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhVIidEVSclujnu4M2HJ_cbDcOL73dQjPFNiVsCSKKQV60h5A0AFUB3sbGzmtIokmMdwLpUjKW9Fv-KaFCpINF8kprIPjZVN3rzShBJAk5SmDUIvITgXGrl19PsmUnGGDVc2U-Rlgug-p4/s1600-h/satu.JPG">

Lanjutan program Gemilang Bahasa Melayu SPM siri 1 yang lalu, bertempat di bilik studio Pusat Sumber SMK St Michael, Ipoh (SMI), sejumlah 23 orang pelajar telah hadir untuk meneroka teknik penulisan karangan peringkat SPM. Tumpuan diberikan terhadap bahagian pendahuluan yang menjadi titik tolak sebuah karangan yang berkesan. Pemudah cara utama ialah Tuan Haji Mohamad Sidek bin Haji Zakaria, Guru Kanan Bahasa SMI, sambil dibantu oleh Puan Roslinda dan penulis blog sendiri.



Program dua jam itu diisi dengan tunjuk cara terperinci pembinaan dan pengembangan ayat, sumbang saran dan latihan akses kendiri berdasarkan input dan modul yang disarankan. Tuan Haji Sidek telah sudi berkongsi formula ajaib beliau, iaitu MIKO, bukti, kesan dan peribahasa yang menunjangi antara tiga hingga lima ayat dalam bahagian pengenalan. Peserta dilatih mengaplikasikannya mengikut keperluan tugasan karangan Bahagian A (karangan tertutup, tersurat) dan karangan Bahagian B (karangan terbuka, tersirat).



Peserta dibimbing untuk menggunakan perkataan pertama yang bersesuaian untuk digandingkan dengan frasa lain yang membentuk tubuh ayat. Misalnya untuk MIKO (masa, bukti, kesan, orang) dimulai dengan "Pada masa ini.." (tiga patah perkataan), bukan "Kini,.." (satu patah perkataan sahaja) bagi mengatasi masalah karangan tidak cukup jumlah perkataan. Ayat kedua "Buktinya,..." boleh dikembangkan dengan menulis "Berdasarkan sumber yang layak dipercayai,...". Perkataan "Masyarakat" untuk ayat ketiga boleh ditukar kepada "Pelbagai pihak termasuk orang ramai, pemimpin negara dan pihak berkusa...".

Pemilihan peribahasa atau cogan kata sebagai unsur kecindan dalam karangan seharusnya diberi perhatian oleh setiap calon SPM. Bagi peserta yang menghadapi kesukaran mengingat peribahasa, Tuan Haji Sidek mengesyorkan bebarapa peribahasa asas yang boleh digunakan. Misalnya, "Tetapi sayang, keadaan nasi menjadi bubur masih ketara walaupun pelbagai langkah mengatasi masalah ..... telah diambil.

Maklum balas dan penglibatan peserta begitu menggalakkan. Beberapa kemusykilan yang telah lama disimpan berjaya diselesaikan. Latihan menulis bahagaian pengenalan karangan menunjukkan peserta berjaya menulis tiga hingga lima ayat dengan jumlah perkataan antara 60 hingga 70 patah perkataan.

No comments: