SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, October 29, 2009

KESELAMATAN DALAM AKTIVITI KOKURIKULUM DI SEKOLAH (THE APPLICATION OF SAFE SCHOOL CONCEPT IN THE CO-CURRICULAR ACTIVITIES)


Sekolah ialah organisasi yang memupuk pembelajaran (organisation that nurture learning). Niat ibu bapa dan masyarakat menghantar anggota keluarga muda mereka ke sekolah antara lain berasaskan kepercayaan bahawa sekolah ialah tempat yang selamat dan anak mereka berada dalam kawalan sekumpulan profesional yang memiliki tahap kecekapan tugas yang tinggi. Bentuk serahan ini menjadikan guru menjalankan fungsi in loco parentis, suatu konsep undang-undang yang bererti bahawa guru seolah-olah mengambil alih peranan ibu bapa dalam lingkungan tertentu yang dibataskan pula oleh konsep duty of care, iaitu kewajipan berjaga-jaga.


Dalam Penyata Razak 1956, murid sekolah dirujuk sebagai "budak". Dari segi undang-undang pula, individu yang berusia 18 tahun dan ke bawah dikategorikan sebagai juvana. Maka, murid sekolah dari umur tadika hingga tingkatan lima digolongkan sebagai kanak-kanak walaupun memiliki ketinggian dan saiz badan yang mengatasi ibu bapa dan guru.


Pengaruh yang tersebar menerusi pelbagai medium dan gajet telekomunikasi telah mengakibatkan murid terdedah kepada pelbagai ragam tingkah laku. Segelintir murid yang bolos daripada kawalan institusi keluarga dan sekolah dipujuk untuk menjadi rekrut kepada kumpulan gangster dan kongsi gelap. Di United Kingdom, murid yang terbabit dengan jenayah berat boleh didakwa di mahkamah jenayah, bukan lagi mahkamah juvana.

Bersambung...




No comments: