SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, July 20, 2014

APABILA AKAUN PERIBADI MENJADI TATAPAN UMUM (SHARING PRIVACY ONLINE)

Peribahasa Melayu mengatakan 'cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar'. Pepatah Arab mengumpamakan lisan (lidah) sebagai harimau yang terkurung dalam sangkar, jika dilepaskan risiko yang berkemungkinan sangatlah tinggi. Maka, setiap orang perlu berhati-hati dan waspada akan setiap butir perkataan yang dilafazkan atau diluahkan.

Kini, dalam era komunikasi maya, pelbagai aplikasi telah menggantikan komunikasi berbentuk lisan, bersemuka dan fizikal. Dengan hanya menaip beberapa ayat dalam akaun atas talian, butiran berkenaan boleh tersebar serta-merta di seluruh dunia. Tiada sebarang jaminan bahawa akaun peribadi atas talian itu bersifat eksklusif, sebaliknya berpotensi mencetuskan viral yang menggemparkan masyarakat.

Dalam satu kes di sebuah pekan kecil di Belanda, seorang remaja telah memuat naik jemputan majlis hari lahir untuk disampaikan kepada rakan menerusi akaun facebook, tetapi berbelas-belas ribu pengunjung yang tidak dikenali telah datang ke rumah remaja berkenaan. Pekan kecil itu mengalami kesesakan luar biasa, manakala keluarga remaja itu menghadapi detik cemas. Maknanya, status akaun facebook yang bersifat peribadi pada asalnya telah diakses oleh sekian ramai orang tanpa disedari dari seluruh pelosok dunia.

Walaupun komunikasi maya membuka peluang kepada sesiapa pun untuk menulis semahu-mahunya, namun tiada jaminan bahawa peluahan peribadi itu tidak mendapat maklum balas daripada pihak yang mungkin terjejas dan tersinggung. Penyamaran nama dan butiran peribadi mungkin masih berjaya dilakukan, tetapi alamat protokol internet sangat sukar untuk disembunyikan. Kemas kini status akaun atas talian di kafe siber barangkali dianggap lebih selamat, tetapi kepakaran forensik komputer boleh digunakan bagi mengenal pasti pemilik maklumat yang dimuat naik.

Pemilik akaun peribadi maya mungkin beranggapan bahawa hak persendirian tidak seyogia diceroboh dan dipertikaikan.

...

...

...


...

...

No comments: