SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, July 12, 2014

NILAI 3 DIHUNI HANTU? (UP AND DOWN IN BUSINESS)

Pada petang Khamis yang lalu (10/7/14), lima orang guru menaiki kenderaan pelbagai guna (MPV) dari Hotel Empress, Bandar Baru Salak Tinggi menuju ke Nilai 3, sebuah pusat perdagangan yang berteraskan karpet dan tekstil. Tuan punya Toyota Innova, Cikgu Abdul Malik dari Kuala Kangsar hendak berjumpa anaknya yang sedang belajar di Universiti Sains Islam Malaysia (Usim) yang berdekatan. Perjalanan hanya mengambil masa kira-kira 15 minit.

Penulis blog (PB) pernah mengunjungi Nilai 3 beberapa tahun yang lalu bersama seisi keluarga. Pada ketika itu, keadaan begitu sesak dengan kenderaan persendirian dan bas pelancong yang membawa rombongan dalam jumlah yang besar. Peniaga dan pembantu kedai kelihatan ceria melayan pelanggan yang memang sudah memasang niat hendak berbelanja sakan di sana.
Namun, kunjungan kali ini nyata berbeza. Rombongan lima orang guru dikejutkan dengan tampang susuk lembaga hitam bertopi di salah satu petak parkir di tengah cuaca panas terik. Wah, betul-betul hantu siang nampaknya!

Apabila didapati lembaga itu tidak bergerak, sebaliknya kaku dan pegun, rombongan guru tergelak kecil dengan gimik kedai mainan di situ. Tempat meletak kenderaan yang berhampiran lembaga itu kosong belaka. Bukan pengunjung berasa takut dengan lembaga itu, tetapi suasana lengang dan sepi itu sudah menjadi pemandangan biasa di Nilai 3, kecuali hujung minggu yang agak meriah sedikit.
Rombongan guru tidak tertarik dengan pujukan 'terlalu murah' peniaga karpet dan kerusi malas yang bercakap telor Asia Selatan dan Asia Tengah. Para suami biasanya menyerahkan urusan memilih kelengkapan dan hiasan rumah kepada isteri masing-masing. Kaum lelaki lebih berminat dengan pakaian kegunaan harian, termasuk kurta yang terkenal di Pakistan.

Rombongan guru sebaliknay menuju laluan tekstil yang menggunakan label bahasa Inggeris, Textile Walk. Terasa seperti masuk dalam alam warna-warni seperti di sekolah tadika atau kampus Upsi. Di situ lebih banyak peniaga tempatan, termasuk sebuah kedai milik usahawan Melayu dari Melaka yang menjual pelbagai jenis pakaian tradisional Melayu dan sampin dari India.
Kelesuan Nilai 3 barangkali boleh digambarkan oleh kucing yang kebosanan. Banyak pemilik perniagaan dan pembantu mereka kelihatan menguap dan tidak kurang yang terus tertidur setelah puas menunggu pelanggan yang tidak kunjung tiba. Hanya peniaga yang kreatif dan panjang akal sentiasa memikirkan jalan keluar seperti pemasaran secara atas talian atau pembekalan tetap.

Dunia perniagaan memang penuh liku dan pancaroba. Terdapat sejumlah pengaruh yang lumrah dan juga pengaruh di luar kawalan yang menjadi penentu permintaan pasaran. Pembukaan lebih banyak pusat perniagaan yang sama konsep dengan Nilai 3 di negeri-negeri lain mengecilkan saiz prospek pelanggan tempatan ke sana ...

No comments: