SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, July 30, 2014

KENANGAN DI KAMPUNG TERENGGANU, DURIAN SEBATANG (CONGESTED SETTLEMENT ALONG PERAK RIVER)

Tentera Jepun mendarat di sebelah pantai timur menerusi utara Kelantan dan terus mara ke negeri-negeri lain, termasuk Terengganu. Jika di sebelah pantai barat, tentera Jepun menjadikan kaum Cina sebagai sasaran penyeksaan, di sebelah pantai timur, mereka tiada pilihan selain penduduk Melayu tempatan. Mereka memaksa penduduk kampung memberi hormat kepada Nippon, menggeledah rumah sesuka hati, merampas harta benda,malah bertindak lebih kejam, iaitu membakar rumah mangsa yang disyaki sebagai ancaman.

Tidak tahan dengan penyeksaan dan ancaman keselamatan keluarga, sekumpulan penduduk mengambil keputusan untuk melarikan diri di perantauan. Antara tempat yang ditujui ialah mukim Durian Sebatang, kira-kira dua kilometer dari bandar ketiga terbesar di Perak, iaitu Teluk Anson (kini Teluk Intan). Maka, masyarakat Terengganu pun membentuk petempatan yang sesak dan sempit di kawasan tanah sungai betul-betul di tebing Sungai Perak.

Walaupun telah berhijrah, hubungan dengan kampung halaman asal di Terengganu tidak pernah terputus. Apabila Jepun berundur, mereka berulang alik ke Terengganu membawa barang perniagaan seperti kain batik dan songket tenunan tangan. Kebanyakannya mengambil keputusan untuk menetap di Durian Sebatang walaupun harus berada dalam.persekitaran yang serba kekurangan.

...

...

...

...

...

...


No comments: