SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, December 23, 2015

'JALAN KE PUNCAK' NOVEL KOMSAS TINGKATAN 2 (ENGINEER BECOME AQUABUSINESS ENTREPRENEUR)

Pengenalan

Novel 'Jalan Ke Puncak' edisi murid mengandungii 122 muka surat, termasuk 13 halaman paparan ilustrasi dan satu halaman glosari. Maka, hanya lebih kurang 104 halaman bercetak penuh yang perlu dibaca. Andai kata, proses membaca dilakukan tanpa henti, insya-Allah selesai dalam tempoh dua jam sahaja.

Terdapat 15 bab semuanya. Namun, uniknya bab 5 berjudul 'Pulang' hanya sebaris ayat dengan sembilan patah perkataan. Bab-bab lain antara 4 hingga 12 halaman.
Kulit hadapan novel memaparkan tiga perkara, iaitu jurutera muda bertopi keselamatan dan berkaca mata, pemandangan kota dan sepohon pokok yang subur menghijau dengan akar tunjang yang kukuh. Jurutera muda itu (watak utama: Laiman) sedang mendongak. Dia sedang mencatur masa hadapan yang penuh cabaran.

Judul 'Jalan Ke Puncak' memberi gambaran bahawa watak utama perlu mendaki laluan yang mencabar sebelum menikmati kejayaan. Laiman tidak memilih untuk selesa dengan kerjaya makan gaji, sebaliknya menceburi tradisi keluarga tani di kampung. Kemahiran insaniah yang diperoleh di universiti digunakan untuk menghadapi cabaran berfikir cara lama (status quo) dan menangani persaingan secara sihat atau menang-menang (membimbing Kedek dan Muali yang pernah 'lari' daripada projek ternak airnya setelah dihantar menjalani latihan).

...

...

...

...

...

...

...

...

4 comments:

Unknown said...

Bolehkah saya dapat ringkasan setiap bab dari bab 1 hingga bab 15...

Nisa said...

Boleh tak cikgu tunjukkan watak dan perwatakan bagi novel ini

Nisa said...

Boleh tak cikgu tunjukkan watak dan perwatakan bagi novel ini

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.