SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, May 30, 2009

PTK UNTUK GURU: MENGAPA BANYAK SEKATAN?

Penilaian Tahap Kecekapan (Kompetensi) yang diperkenalkan seawal era Sistem Saraan Malaysia (SSM) memang tidak sunyi daripada kritikan dan kontroversi. Pada tahun pertama penganalannya (2003) hanya 0.9 peratus guru seluruh negara lulus untuk kategori DG 41. Baki 99.1 % lagi mendapat pangkat "kandas". Hanya apabila semakan semula dilakukan bilangan lulus bertambah. Kumpulan yang lulus dan cukup syarat perkhidmatan kemudian dilantik ke gred DG 44 dan diberi anjakan gaji (P1 ke P2, atau P2 ke P3).

Jika kita hendak menggunakan pendekatan hujah dialektik (pro dan kontra dua pihak), kebaikan PTK ialah memberi peluang kepada guru yang tidak pernah merasa anugerah menegak dan melintang di bawah skim SSB (yang dikaitkan dengan pilihan pengetua) untuk menerima anjakan gaji. Peperiksaan berpusat kendalian Majlis Peperiksaan Malaysia (DG 41) dan kursus (DG 44 ke atas) membolehkan guru yang tidak dipandang oleh pengetua atau PK 1 di sekolah masing-masing mendapat habuan lumayan. Guru yang cekap mendapat akses kepada keperluan PTK, kaedah menulis esei, dan menjawab ujian akhir kursus memiliki peluang cerah untuk pangkat IV bagi kedua-dua kertas Umum (Generik) dan Fungsional.

Golongan yang membantah PTK (terutamanya Ceupacs yang didominasi kumpulan sokongan, tetapi berjaya menaikkan usia persaraan kakitangan awam) mengatakan cikgu yang baru mengajar pun boleh dapat anjakan gaji, sedangkan yang sudah bertaraf otai (old timer) hanya menggigit jari. Kuota dan graf markah menyebabkan pangkat IV tidak lagi berdasarkan markah 80 %, mungkin 96 %, dakwa mereka lagi. Macam mana prestasi boleh diuji dalam satu jam (soalan aneka pilihan pula) @ kursus seminggu, dan dinilai oleh veteran yang mungkin juga gagal kalau disuruh menduduki PTK?

Makin dibuat penambahbaikan, makin berat jadinya. Kini sekatan untuk mendapat IV sudah dikuatkuasakan. Hanya dua kali percubaan dibenarkan. Jika masih di tahap III, terimalah kenyataan bahawa setakat itu sahaja rezeki anda, tunggu time- based sahaja. Kepada yang cuba-cuba nasib dan dapat tahap II sahaja, kena ikut kursus, dan maksimum boleh dapat III sahaja.

Hakikatnya, memang mustahil untuk memuaskan hati semua orang! Di Malaysia, jumlah guru sahaja mencecah 300 ribu orang, sebahagian besarnya memiliki minimum ijazah pertama (sarjana muda). Maka, proses mendiskriminasikan kompetensi golongan sebijak guru teramatlah payah dan terdedah kepada perdebatan yang tiada berpenghujung.

Peratus pencapaian pangkat IV bagi warga Kementerian Pelajaran masih ketinggalan jika dibandingkan dengan kementerian lain. Namun, dari segi bilangan mungkin agak setara justeru saiz perjawatan guru jika dinisbahkan kepada penjawat awam amatlah tinggi. Harus diingat bahawa pada akhirnya norma perjawatan dan tatacara naik pangkat guru mesti melalui JPA (yang dikawal oleh PTD).

Jalan untuk membela kebajikan guru ialah dengan merebut peluang perjawatan terbuka PTD yang boleh diisi oleh mana-mana penjawat awam yang sedang berkhidmat, tanpa menjejaskan senioriti dalam tangga gaji semasa. Jika guru sanggup menyahut cabaran ini, sanggup mengenepikan kecenderungan sedia ada, silakan. Anda mungkin jadi hero kaum guru satu hari nanti.

Berbalik kepada PTK. Tiada formula ajaib untuk meraih pangkat IV. Saranan penulis blog ialah baca tugasan soalan dengan teliti. Jawapan semua logik, tetapi tugasan soalan perlu ditentukan kes atau situasinya. Begitu juga dengan penulisan esei - mesti berdasarkan pengalaman sebenar, bukan ala-ala tesis yang penuh andaian, model, teori dan dapatan kajian. Jangan lupa setiap satu isi mesti diikat (penegasan) dengan tugasan soalan.

Akhir sekali, tidak usah terlalu kecewa dengan PTK. Sekali jadi guru, selama-lamanya guru. Murid dan masyarakat mungkin menjadi hakim yang lebih baik. Mudah-mudahan ...


(semasa catatan ini ditulis, pada aksi akhir FA England, Chelsea mendahului
Everton 2 - 1 (jaringan Drogba,
Lampard; gol minit pertama lawan - Louis Saha
)

No comments: