SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, May 20, 2009

RAJIN TULIS BLOG, MALAS BACA BUKU!

Demikian bunyi dakwaan Pyanhabib, seorang pemuisi tersohor negara seperti yang dipetik oleh "Profesor Serba Tahu, PST dalam majalah Gila-gila, edisi Ogos 2008. Kesimpulan itu dibuat berdasarkan pameran buku antarabangsa Kuala Lumpur dalam bulan yang sama. Ruang dewan utama penuh sesak hingga sukar untuk pengunjung bergerak. Petugas kaunter asyik tersenyum lebar.

Keadaan sebaliknya berlaku di bilik pameran bersebelahan. Lengang! Petugas kaunter muncung. PST mengatakan kalau dia mahu bikin shuffle di situ, tiada masalah langsung. Mengapa bagaikan langit dengan bumi?

Setelah disiasat, rupa-rupanya ruang dewan utama menawarkan majalah dan bacaan ringan. Ruang bilik pameran bersebelahan menawarkan buku ilmiah dan bahasa asing! Maka, secara sepintas lalu, boleh disimpulkan bahawa masyarakat Malaysia sangat rajin membaca, tetapi bahan bacaannya sahaja yang dipertikaikan. Barangkali langkah permulaannya sudah baik, cuma tahapnya perlu dianjak!

PST turut membalun dan membelasah para blogger tempatan yang menulis hal remeh-temeh dan memualkan seperti catatan diari peribadi yang tidak ada intipati (substance) untuk diangkat sebagai wacana yang membina minda. Blogger tempatan juga didapati lebih suka berbalah tentang isu hiburan dan politik yang tidak ketahuan hujung pangkalnya. Pendek kata, tiada pembaharuan dalam idea penulisan mereka, melainkan bertaraf picisan belaka.

Wau, bisanya! Maka, wahai rakan blogger sekalian. Marilah kita melakukan pembaharuan. Tidak salah menulis tentang catatan peribadi, membincangkan isu hiburan dan politik, tetapi jangan lupa menyelitkan sentuhan analisis yang matang, walaupun mungkin kelihatan sangat sederhana.

Kata pujangga:
Orang kerdil menceritakan tentang orang lain,
Orang biasa menceritakan tentang peristiwa,
Orang hebat menceritakan tentang idea!

Mungkin sudah sampai masanya kita membuat segmentasi dalam blog seperti catatan anekdot, berita, santai, dan ilmiah. Dengan demikian, blogger Malaysia bakal lebih dihormati dan disanjung tinggi, insya-Allah.

Sekian, selamat melakukan pembaharuan dalam penulisan anda!

No comments: