SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, May 11, 2009

taklimat ekonomi 6 rendah smi 2009




ipoh 12 mei 2009 (selasa)
Satu taklimat ringkas tentang pengenalan mata pelajaran ekonomi untuk sejumlah 67 orang pelajar jurusan kemanusiaan smi telah disampaikan oleh penulis blog. Dalam tempoh 12 minit sebanyak 27 slaid power point telah dipaparkan. Pelajar memberi respons yang menggalakkan.

Apabila penceramah cuba mempromosikan blog, pelajar nampaknya berasa lucu. Begitu juga apabila diperkenalkan teks mikroekonomi, terdengar jua keluhan. Bab-bab duit, wang, al-fulus, no money no talk ni memang sensitif sikit! Namun, itulah hakikatnya bahawa sesuatu perjuangan menuju kejayaan akan ada ongkosnya!

Perkara paling penting yang ditekankan oleh penceramah ialah kemahiran generik pembelajaran ekonomi. Penceramah menyarankan konsep learning by doing, iaitu memberi tumpuan terhadap tertib huraian sesuatu konsep ekonomi yang turut mengandungi andaian, simbol, data hipotetikal, data sebenar, model, rumus, gambar rajah, paksi, label, huraian dan penegasan teori. Pelajar ekonomi mesti memberi tumpuan terhadap penerangan guru, justeru itulah cara yang paling cekap. Menerusi penerangan guru, sesuatu konsep dapat dikuasai dalam tempoh 10 minit, berbanding dengan pembelajaran seorang diri yang mungkin memerlukan dua hari untuk menguasai konsep yang sama.

Dari segi aplikasi tahap tinggi, ilmu ekonomi dapat membantu seseorang pemimpin negara memilih pendekatan dasar fiskal dan dasar kewangan yang sesuai dalam menghadapi sesuatu keadaan ekonomi. PM ke-6 Malaysia ialah seorang lulusan ekonomi. Malah, banyak pemimpin dunia memiliki latar belakang pengajian ekonomi semasa di peringkat pengajian tinggi mereka.

Pengajian ekonomi STPM dibahagikan kepada dua kursus, iaitu mikroekonomi dan makroekonomi. Kajian mikro ialah tentang individu, manakala makro tentang agregat. Perhatikan beza ejaan kedua-duanya, i dengan a! Dari ejaan sahaja, kita sudah boleh menentukan perbezaannya.

Maka, mempelajari ekonomi bukanlah sesukar yang disangka! Syaratnya, dengar cakap cikgu, beri tumpuan, dan sentiasalah perbaharui komitmen. SMI teman kecemerlangan anda!

No comments: