SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, May 31, 2009

SELAMAT DATANG JUN (WELCOME JUNE)

Mei 2009 berlalu jua. 1 Jun (bersamaan 7 Jamadil Akhir 1430) kini menjengah jendela kehidupan kita. Alhamdulillah, dengan Inayah dan Kurnia-Nya, dipanjangkan usia kita dan dimurahkan rezeki kita. Tentang rezeki, lihatlah orang di bawah kita (yang kurang beruntung). Tentang ilmu, lihatlah orang di atas kita (yang lebih bijak). Moga hari ini lebih baik daripada semalam, hari esok lebih baik daripada hari ini.

Masa ialah kehidupan. Sebab itu manusia mengukur masa berdasarkan pengalaman hidup masing-masing. Ada orang merasakan masa begitu cepat berlalu. Orang yang lain pula merasakan masa bagaikan terhenti dan setiap detik dapat dihitung lambat-lambat.

Alvin Toffler, seorang penganalisis futuristik (karya: Megatrends, Future Shocks, dll) merumuskan bahawa perasaan tentang cepat atau lambatnya pergerakan masa dinisbahkan dengan usia seseorang. Kanak-kanak merasakan satu jam sebagai terlalu lama kerana menisbahkan masa dengan umurnya sendiri. Contohnya 1 jam / 6 tahun; berbanding seorang dewasa 1 jam / 40 tahun. Bukankah anda selalu mendengar rungutan orang dewasa betapa cepatnya masa berlalu, sedangkan kanak-kanak gelisah justeru kekurangan aktiviti?

Dengan berlalunya masa, macam-macam perubahan berlaku. Fetus menjadi janin. Janin menjadi bayi. Bayi menjadi kanak-kanak. Kanak-kanak mencapai akil baligh dan menjadi remaja. Remaja menjadi orang muda. Orang muda menjadi dewasa. Dewasa menjadi tua. Tua menjadi tua bangka. Sebahagiannya menyahut panggilan Ilahi sebelum sempat melalui proses perubahan yang disebutkan.

Perubahan fizikal, mental, emosi dan ruhani juga tidak dapat ditahan-tahan. Ada pengaruh genetik (faktor warisan ibu bapa), dan ada pengaruh persekitaran (rakan sebaya, media, pemimpin pendapat, masyarakat,teknologi, dan lain-lain). Persoalannya, siapa atau apa yang melakukan kawalan terhadap masa yang kita peruntukkan? Diri kita sendiri atau faktor luar diri kita?

For Muslims, they have a very clear sense of direction. Human being are always in total losses except those who maintained their faith, good behaviour and conduct, reminded each other with the truth, and reminded each other with patient (al-Asr).

Minta maaflah menggunakan laras Manglish. Lebih kurang tujuannya mere to express, not to impress. Kepada yang hendak membuat pembetulan, dipersilakan dengan senang hati dan dengan segala hormatnya. Mari kita berkongsi segala kebaikan.

Sekali lagi, selamat datang Jun. Marilah kita merancang dan merencanakan sesuatu yang bermakna dalam pengisian masa kehidupan kita yang mendatang. Mudah-mudahan kita senantiasa dalam Lindungan dan Redha-Nya jua, insya-Allah.

No comments: