SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, May 16, 2009

REMAJA MEMILIH LAGU BARAT, EPL *




Tinjauan rambang terhadap remaja seluruh dunia (menerusi laman blog, sesawang, forum, chatting) mendapati bahawa selera muzik mereka tertumpu kepada karya dari Barat, khususnya UK dan USA. Nama seperti Miley Cyrus, Rihanna, Justin Timberlake (sekadar beberapa nama) meniti di bibir remaja. Aliran muzik alternatif dan indies turut mendapat sambutan hebat dalam kalangan remaja. Sebaliknya, elemen irama asli dan tradisional tempatan seakan-akan terpinggir dan dibuang jauh-jauh. Anda boleh bertanyakan mana-mana remaja yang memiliki gajet seperti telefon bimbit atau i-pod. Koleksi lagu manakah yang dimuat turun atau dijadikan nada dering?

Bab sukan juga demikian. Remaja lebih berbangga menyarung jersi MU, Chelsea, Liverpool, Arsenal, dan Barcelona. Nama seperti Christiano Ronaldo, Frank Lampard, Michael Owen, Didier Drogba, dan David Beckham terpampang di belakang jersi yang mereka pakai. Peniaga juga takut menanggung risiko mengeluarkan jersi pemain liga tempatan yang mungkin hanya laku jika dijual secara lelong (harga bawah kos) , bundle, atau reject di pasar-pasar malam. Memang ada jersi-jersi negeri (Liga Super, Malaysia) dengan nombor pemain, tetapi tiada nama pemain dipaparkan. Itu pun dipakai ketika berlangsungnya perlawanan di stadium. Jika digayakan di pasar raya dan ketika berjalan-jalan, terasa seperti semua orang di sekeling mencebikkan bibir, gelak besar dan mengutuk gitu. Mana ada kelas!

Para pemimpin masyarakat (yang tidak kurang mengkagumi Barat!), tokoh budaya, penggiat seni tempatan, dan media sering menyuarakan rasa cemas terhadap fenomena remaja itu. Apa kurangnya produk tempatan, hujah golongan yang sudah lupa bahawa ketika zaman remaja mereka juga menghafaz lirik lagu balada seperti Feelings, Miracle, Hold Me Close, Green Green Grass of Home, Delilah, You Mean Everything To Me, Grease, How Deep is Your Love, Hopelessly Devoted to You, Hotel California, Soldier of Fortune, Staying Alive, dan terlalu banyak lagi. Stiker Bee Gees, Olivia Newton John, dan Tom Jones ditampal di fail nota dan buku. Pengaruh jambul, kasut tajam dan seluar bell-bottom John Travolta (filem Saturday Night Fever) begitu ketara pada awal 1980-an. Sedangkan pada era berkenaan hanya ada TV1 hitam putih, dan Radio Rangkaian Nasional (sekarang Klasik Nasional), dengan mutu audio gelombang analog, tiada FM atau digital. Namun, terdapat lambakan majalah, katrij dan kaset lagu-lagu Barat. Lagu-lagu Melayu juga sebahagian besarnya ialah saduran lagu Barat.

Pencinta bola sepak pula lebih mengingati Gerd Muller (Jerman Barat), Johan Cruff (Belanda), Zico (Brazil), Kevin Keegan (England) dan Paulo Rossi (Itali). Mujur juga Malaysia layak ke Olimpik dua kali, pernah menewaskan USA 3-0, mengekang asakan Jerman Barat selama 60 minit sebelum kecundang 0-3, dan dibelasah oleh Maghribi 0-6. Nama seperti Syed Ahmad, Mokhtar Dahari, Namat Abdullah. Arumugam dan Wong Kam Fook cukup popular. Malah, pasukan Malaysia pernah seri 1-1 dengan England B (kemudian tewas 2-4 kepada skuad utama England, dengan dua jaringan mengejut Matlan Marjan, pemain Sabah). Pada masa itu pasukan hebat EPL ialah Liverpool, Queens Park Rangers, Derby County, Stoke City, Leeds United dan Newcastle. MU, Arsenal dan Chelsea hanya muncul gah lewat 1990-an.

Saya bertugas di sebuah sekolah teknik (SMT) selama lebih sepuluh tahun. Keistimewaan SMT ialah lawatan industri. Maka, dalam setahun biasanya dua kali saya akan mengiringi kumpulan pelajar melawat organisasi dan sektor industri seperti Perwaja Steel, ibu pejabat Lembaga Tabung Haji, dan Ladang Jendarata. Maka, dalam perjalanan sudah tentu membosankan jika hanya tidur dan memandang kosong ke luar. Sebagai guru Prinsip Akaun dan Ekonomi Asas, saya biasanya membawa pelajar jurusan perdagangan yang didominasi pelajar perempuan. Dalam kelas bukan main control cun, dan susah nak dengar suara pun! Tahu apa kaset pilihan yang mereka pasang?

Saya bukanlah antimuzik, tetapi berasa pening dan terpaksa menutup telinga. Tahu kenapa? Itu awek (murid sayalah) pasang lagu heavy metal, trash, underground yang saya tak reti nak menikmatinya. Pulak tu, semua sekali bersepakat, tak ada yang membantah. Akhirnya, saya menggunakan veto supaya lagu berirama lebih perlahan dan liriknya agak jelas sahaja dikumandangkan. Komprominya, kalau nak pasang juga lagu keras, perlahankan volume. Mungkin (ya, mungkin) murid saya menganggap cikgunya tak sporting, konservatif, dan kekampungan walaupun baru mencecah usia pertengahan 20-an ketika itu. Bukan, bukan, bukan! Mungkin itu yang dikatakan jurang generasi (generation gap). Para remaja akan memahaminya apabila mula mengetuk pintu pascaremaja (muda belia, dewasa, dan oppps..... tua) nanti. Hampir semua murid (aweks) yang menyertai rombongan hari tu telah grads, sebahagiannya dari universiti ternama UK dan US, dan telah menyandang kedudukan yang tinggi dalam kerjaya, perniagaan dan akademik. Cikgunya... hehehe... masih berulang-alik ke sekolah le...

Dah panjang sangat? O k lah, kita sambung kemudian aje...





* Tulisan ini mengandungi perkataan dan ujaran yang bersifat basahan, yang ditulis secara bold dan italic (bahasa pasar, slanga, dan laras perbualan remaja). Maka, sebarang kemuyskilan bolehlah dirujuk terus kepada penulis blog, atau guru bahasa anda sendiri
)

No comments: