SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, April 13, 2009

kawat kebakaran smi 2009: fakta menarik!

SMK ST MICHAEL, IPOH
UNIT KESELAMATAN, KEBERSIHAN DAN KECERIAAN
LAPORAN KAWAT KEBAKARAN 2009


Pendahuluan

Latihan berkenaan dijayakan pada hari Rabu, 8 April, 2009 bermula dengan deringan loceng kecemasan yang berterusan selama dua minit. Keberkesanan latihan dibuat berdasarkan soal selidik guru, dan laporan penyelia dan penolong penyelia insiden yang dipilih daripada kalangan anggota kadet bomba. Bahagian pertama laporan ini akan menumpukan dapatan tinjauan soal selidik guru.

Latar Tinjauan

Soal selidik yang ditadbirkan mengandungi tujuh item pernyataan, yang diikuti dengan empat skala pilihan ( 4 = amat setuju; 3 = setuju; 2 = kurang setuju; 1 = tidak setuju ). Walaupun demikian, dapatan akan turut memasukkan tiada jawapan supaya konsistensi data lebih terkawal. Selain itu, cadangan bertulis guru juga akan dicatatkan.

Dapatan kuantitatif

Daripada sejumlah 40 set soal selidik yang diedarkan, 31 set telah dikembalikan

Berdasarkan dapatan,dua item yang signifikan dan memerlukan perhatian segera pegawai insiden kawat kebakaran ialah:

1. tahap kesungguhan (seriousness) murid terhadap latihan; dan
2. pergerakan murid.

Selain itu, tiada satu pun item yang mencatatkan 100 peratus pada skala amat setuju dan setuju. Secara amnya sistem penyampaian maklumat perlukan penambahbaikan. Secara lebih lanjut, perkara berikut wajib diberi tumpuan:

1 Kejelasan loceng kecemasan masih tidak mencapai tahap piawai keselamatan, iaitu 100 peratus;
2 Segelintir murid masih sambil lewa dalam mematuhi arahan guru, selaku penolong pegawai insiden kawat kebakaran;
3 Format penyampaian secara lisan dan bercetak kepada guru perlu lebih cekap dan berkesan, misalnya penegasan pegawai insiden (tuan pengetua);
4 Objektif latihan kawat kebakaran masih belum jelas sepenuhnya, termasuk kepada guru


Implikasi dapatan di atas menunjukkan proses penambahbaikan disarankan ialah:

1 Ujian loceng kecemasan diadakan secara berkala oleh pihak sekolah, dengan memberi makluman kepada warga sekolah supaya tidak timbul kekeliruan dengan loceng latihan kawat kebakaran;
2 Ulang uji latihan kawat kebakaran secara serta-merta sehingga mencapai tahap 100 peratus murid mematuhi arahan penolong pegawai insiden, iaitu guru p & p atau wakil;
3 Sesi taklimat khas dirancang dengan penegasan tuan pengetua, penerangan oleh pegawai Jabatan Bomba dan Penyelamat Balai Ipoh, dan tayangan video semasa p & p untuk mata pelajaran yang boleh ditetapkan oleh pengetua; dan
4 Jawatankuasa Unit Keselamatan Sekolah menyediakan brosur atau flyer yang jelas dan terperinci untuk guru yang akan berperanan sebagai penolong pegawai insiden. Poster juga boleh dipamerkan di lokasi strategik yang boleh dilihat oleh semua warga sekolah, termasuk murid, staf dan pekerja kantin dan swasta.


Sekian, terima kasih.

Disediakan oleh:

AZHAR BIN MOHD RODZI
Penolong Pegawai Insiden Utama,
Merangkap Penyelaras Latihan Kawat kebakaran
SMK St Michael, Ipoh

Bertarikh: 14 April 2009 (Selasa)

No comments: