SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, April 18, 2009

Menjejak Kenangan di Parit Jawa




Parit Jawa ialah sebuah pekan kecil di pinggir bandar Maharani, Muar. Terdapat sebuah sekolah menengah, iaitu SMK Seri Menanti. Di Johor, memang banyak tempat dinamai dengan berpangkalkan "parit". Antara yang terkenal ialah Parit Sulong. Agaknya orang Johor suka tinggal "di dalam parit", berbanding dengan Perak yang ada satu "Parit", di samping parit-parit kecil yang diberi nombor siri (di Sungai Manik) yang setaraf dengan sebuah lorong atau persiaran di sesebuah taman perumahan.

Saya tidak dapat memastikan sama ada Parit Jawa mendapat nama justeru diterokai oleh orang-orang Jawa, ataupun majoriti penduduknya berketurunan Jawa. Kalau di Shah Alam ada Padang Jawa (saya pernah tinggal di sana), dan ada Kampung Jawa. Di Perak, kawasan yang banyak penduduk berketurunan Jawa ialah di Bagan Datoh, dan Chenderong Balai (saya pernah bertugas di sana: SMK Seri Muara, dan SMK Sultan Abdullah). Masyarakat Jawa memang amat terkenal dengan bahasa halus dan nasi ambang.

Banyak peristiwa lucu berlaku kerana salah faham. Saya sempat belajar bahasa Jawa: sici, loro, telu, papat (kiraan 1, 2, 3, 4), waras (apa khabar), wes mangan (sudah sarapan?), turu (tidur), orak eneng, dan lain-lain. Masyarakat Jawa yang saya kenali sangat menghormati tetamu dan mempunyai ikatan kekeluargaan yang amat kukuh dan unik. Anda boleh mengenali beberapa ciri masyarakat Jawa lewat sinetron Indonesia yang disiarkan di kaca televisyen, walaupun bahasa dan cara interaksinya sudah dipengaruhi gaya hidup moden, serta bahasa slanga (basahan).

Kini, sebahagian (saya ketiadaan data untuk penghujahan ilmiah) generasi muda Jawa tidak lagi bertutur bahasa Jawa, mahupun menyarung kostum tradisional Jawa walaupun adat resam dan norma hidup Jawa masih dikekalkan. Tulisan Jawa dan kesusasteraan Jawa pula hanya dipelajari di universiti tertentu sahaja.

Namun, pengetahuan tentang masyarakat Jawa sangat penting justeru bilangan masyarakat Jawa di negara kita agak besar jumlahnya. Di Indonesia, pulau Jawa yang menjadi jantung dan nadi negara puluhan ribu pulau itu menampung lebih kurang 100 juta jiwa masyarakat Jawa. Dari segi ekonomi, pasaran sebesar itu perlu direbut dan ditawan dengan menawarkan barangan dan perkhidmatan yang berdaya saing.

Berbalik kepada Parit Jawa, Muar. Suatu ketika dahulu, saya pernah berulang alik ke sini saban (hujung) minggu. Urusannya, ... peribadi. Menaiki bas ekspres juga banyak peristiwa melucukan. Kini memandu sendiri, juga ada lucunya, kerana ada lebuh raya baharu dibuka, dengan panorama indah dan masih sunyi sepi (LEKAS, Lebuh Raya Kajang - Seremban). Pada kesempatan yang lain, insya-Allah bolehlah diceritakan sikit-sikit. Sekian, salam dari Parit Jawa!

No comments: