Thursday, April 4, 2013
MOTIVASI BELAJAR: MENCARI CONTOH KEJAYAAN YANG REALISTIK (THE RIGHT REFERENCE PERSONALITY)
Assalamu alaikum dan salam sejahtera pelajar yang dikasihi sekalian.
Memang betul terdapat beberapa orang tokoh terkemuka yang berjaya membina empayar perniagaan ke tahap antarabangsa hanya berlatar belakang pendidikan sekolah menengah sahaja. Colonel Harland Saunders, pengasas Kentucky Fried Chicken ialah bekas tentera yang hanya mengecap kejayaan ketika meniti usia 60-an. Mujur dia dipanjangkan umur untuk melihat KFC muncul sebagai jenama sejagat selama lebih tiga dekad.
Bill Gate, pengasas Microsoft hanya sempat menamatkan pengajian tahun pertama di Harvard. Di Malaysia, mendiang Boon Siew yang membina empayar motosikal Honda dikatakan buta huruf. Usahawan Melayu terkemuka, Syed Mokhtar al-Bukhari hanya sempat belajar setakat tingkatan lima, tetapi kini berjaya menguasai begitu banyak syarikat senarai awam dan sendirian berhad, bahkan sudah berjaya menubuhkan universiti atas nama beliau sendiri!
Allahyarham S.M. Nasimuddin juga hanya belajar setakat tingkatan lima, tetapi telah berjaya mewariskan empayar automatif Naza yang menjalin perkongsian strategik dengan Kia Motors, Korea Selatan sehingga memiliki pusingan tunai mencecah bilion ringgit. Naza juga muncul sebagai pengedar kereta mewah seperti Brabus dan jenama mewah dari negara Jepun, selain kereta reckon kelas A seperti Alphard, Harrier dan Velfire.
Beberapa orang yang berasa diri mereka telah menikmati kejayaan seperti profesor dan usahawan yang dijemput mengisi program motivasi di sekolah lama mereka turut berkongsi pengalaman sebagai pelajar nakal, sering dihukum dan juga pernah menghisap rokok secara sembunyi di sekolah. Terdapat juga cakap-cakap bahawa beberapa orang pelajar cemerlang (seperti Nuramalina Che Bukhari) sebenarnya suka melayan program televisyen atau media sosial yang lain. Hakikatnya, kes-kes terpencil seperti itu sangat berisiko tinggi untuk diangkat sebagai contoh sebuah kejayaan!
Tidak dinafikan terdapat insan pintar cerdas yang tercicir dalam bidang pendidikan kerana tuah tidak menyebelahi mereka. Misalnya, mereka datang daripada keluarga konservatif yang tidak mempedulikan pencapaian pendidikan, atau kerana kesedaran kendiri yang rendah semasa zaman remaja. Bakat mereka hanya terserlah setelah menginjak usia kematangan.
Namun, jika dikaji secara keseluruhan, kebanyakan individu yang berjaya ialah mereka yang memiliki akses pendidikan yang cemerlang. Mereka lebih cekap menggembleng segala sumber bagi memacu organisasi dalam persekitaran yang serba rencam dan terdedah kepada persaingan yang tidak semestinya sihat belaka.
...
...
...
...
...
...
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment