Monday, April 8, 2013
PENGALAMAN MENGAJAR EKONOMI ASAS (THE DIFERRENCE BETWEEN FAST LEARNER AND THE SLOWER ONE)
Mata pelajaran Ekonomi Asas, Perdagangan dan Prinsip Akaun ditawarkan dalam kelompok elektif bidang vokasional dan teknik. Antara sekolah terawal yang menawarkan mata pelajaran Ekonomi Asas ialah Teknik Brash, tempat bertugas penulis blog (PB) suatu ketika dahulu. Dengan latar belakang keputusan PMR yang cemerlang, pencapaian mata pelajaran Ekonomi Asas SPM memang sudah dijangka, iaitu hampir semua calon beroleh gred 1A (bersamaan A+) dan 2A (sekarang A). Tiada seorang calon pun yang gagal.
Segala konsep ekonomi yang abstrak dengan bantuan model, gambar rajah dan rumus tidak mendatangkan masalah kepada murid berpencapaian tinggi. Bagi menghidupkan kegiatan pembelajaran, PB harus menggunakan reka bentuk pedagogi yang menjurus terhadap penglibatan optimum semua murid. Ekonomi Asas muncul sebagai mata pelajaran kegemaran dan masing-masing berasa teruja untuk bercakap tentangnya bagaikan gosip yang bernilai tinggi.
Perancangan simulasi, sketsa dan main peranan, sebagai contoh, dibuat dalam kumpulan kecil yang bakal membuat persembahan dan pembentangan. Tajuk perbankan Islam dikelolakan secara simulasi kaunter perkhidmatan dan pelbagai urusan pelanggan. Suasana meriah yang berlaku menarik perhatian pengetua justeru menyangka murid berbuat kecoh.
...
...
...
...
...
...
...
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment