SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, July 5, 2013

MOTIVASI BELAJAR: MENUNAIKAN HAK DIRI SENDIRI DAN RAKAN UNTUK CEMERLANG (ASSERTIVE LEARNING EXPERIENCE)

Pelajar yang dirahmati,

Apabila pelajar berada di dalam sesebuah kelas, pelajar ialah anggota sebuah organisasi, sebuah pasukan dan sebuah wadah pembelajaran yang unggul bagi mendaki mercu kecemerlangan dalam titian kehidupan duniawi dan ukhrawi. Dengan itu, pelajar hendaklah menghargai sepenuhnya kesempatan dan peluang yang ada bagi mengukuhkan nilai modal insan dan jati diri pelajar. Pada akhirnya nanti, pelajar tidak lagi boleh bergantung kepada orang lain, termasuk ibu bapa yang semakin berusia, demi kelangsungan dalam bidang keilmuan, pekerjaan dan keluarga.

Jika pelajar ingin berjaya, maka demikianlah juga dengan rakan-rakan yang lain di dalam kelas. Kalian sebenarnya saling berharap dan mempengaruhi antara satu dengan yang lain. Maksudnya, tingkah laku yang baik dalam proses pembelajaran di bilik darjah bakal menyumbang terhadap pencapaian keseluruhan yang berbaloi!

Dalam satu mafhum hadith dilaporkan bahawa sesebuah umat (jemaah / organisasi) itu umpama sekumpulan orang yang sedang menaiki bahtera yang bertingkat. Air merupakan keperluan untuk pelbagai tujuan. Maka, jika orang di tingkat bawah tidak cerdik dan tidak sabar, dia akan menebuk lubang pada lantai kapal untuk mendapatkan air, lalu pada akhirnya kapal akan karam.

Pelajar yang cemerlang sekalian,

Saya hendak menyebut semula tentang istilah tegas diri atau asertif dalam konteks pembelajaran. Asertif bermaksud menjaga hak diri sendiri dan dalam masa yang sama menjaga hak orang lain (bacaan lanjut klik di sini).

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

No comments: