SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, July 17, 2013

KEJUTAN KEPUTUSAN STPM PENGGAL 2 (MISSING THE TARGET)

Pelajar kohort pertama sistem modular telah menduduki peperiksaan penggal dua antara 20 hingga 23 Mei yang lalu. Keputusannya juga telah diketahui hari ini. Sebagaimana lazim, tidak semua harapan sama dengan kenyataan apabila pencapaian yang didambakan tidak kesampaian.

Sebahagian pelajar berasa bahawa gred yang diperoleh kali ini tidak sepadan dengan usaha kuat 'bagai nak gila' dan kebanyakan soalan telah dijangka akan keluar. Mereka melangkah keluar daripada bilik peperiksaan dengan lega dan yakin. Namun, hari ini langit yang dijangka cerah hingga ke petang, tetapi hujan menimpa pada waktu tengah hari.

Mereka turut bingung melihat slip keputusan penggal dua yang menunjukkan perbezaan gred yang sangat ketara dalam mata pelajaran yang sama. Misalnya, gred A pada penggal satu, tetapi gred F pada penggal dua. Mungkinkah berlaku kesilapan di mana-mana?

Proses instrumentasi atau pembinaan item peperiksaan telah dilakukan dengan begitu ketat dan teliti supaya kesahan dan kebolehpercayaan sistem peperiksaan negara kekal diiktiraf di peringkat antarabangsa. Pelbagai peringkat keakuran seperti akur dengan sukatan pelajaran, akur dengan peluang calon untuk menjawab dan sebagainya telah dipastikan. Demikian juga dengan pentadbiran pemarkahan oleh pemeriksa yang telah diselaraskan sepenuhnya.

...

...

...

...

...

...

...

...

No comments: