SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, July 24, 2013

ISU KANTIN SK SERI PRISTANA: WARTAWAN INGKAR ETIKA? (PROVING CONDUCIVE LEARNING ENVIRONMENT IN SCHOOL)

Tidak semena-mena, nama Sekolah Kebangsaan Seri Pristana, Sungai Buloh (SP) menjadi sebutan ramai, ekoran isu kantin sekolah yang disensasikan dalam media arus perdana dan media sosial. Seperti lazim, banyak pihak yang melatah tanpa usul periksa bagaikan menyambung lidah wartawan yang tidak bertulang itu. Maka, benarlah kata peribahasa, mata pena lebih tajam daripada mata pedang.

Hakikatnya ialah keputusan menggunakan bilik persalinan sebagai ruang makan murid dan guru dibuat dalam mesyuarat PIBG. Maka, terserlah bahawa ibu bapa yang membuat kecoh dalam media tidak hadir dalam mesyuarat berkenaan. Mereka tidak menyedari bahawa perkara berkenaan sudah bermula sejak empat bulan yang lalu. 

Guru Besar SP selaku pemimpin sekolah harus memikul tanggungjawab sepenuhnya terhadap sebarang perkara berbangkit telah membuat permohonan maaf atas salah faham yang berlaku. Kementerian Pendidikan telah menghantar timbalan menteri yang kemudiannya mengesahkan bahawa tiada unsur agama atau perkauman dalam isu berkenaan. Ternyata bahawa wartawan telah membuat laporan yang bersifat sensasi dan berlebih-lebihan di luar konteks sebenar.

Maklum balas tentang isu SP masih mendapat tempat dalam media kerana ada pihak yang mendakwa bahawa terdapat unsur menyembunyikan maklumat sebenar (cover line) yang disengajakan. Selain itu, timbalan menteri yang membuat kunjungan ke SP menganggap bahawa pihak SP berniat baik, tetapi keputusan berkenaan mungkin tidak disenangi. Guru Besar SP, Mohd Nasir Mohd Noor kini diarah bercuti bagi meredakan keadaan, apatah lagi beliau telah menerima pelbagai ugutan (klik di sini).

Isu SP ialah suatu ujian terhadap pelaksanaan konsep sekolah selamat dan persekitaran pembelajaran yang selesa. Kantin sekolah ialah salah satu kemudahan penting yang disediakan untuk murid, guru dan kakitangan sekolah. Keseluruhan reka bentuk kantin dari segi ruang, pengurusan kebersihan dan proses sajian makanan perlu akur kepada piawaian kesihatan yang ketat.

...

...

...

...

No comments: