Friday, July 19, 2013
KONSEP BARANG DALAM KAJIAN MIKROEKONOMI STPM (MATCHING THE SIMILAR TERMS)
Pengenalan
Ketika di bilik kuliah ekonomi, pelajar mungkin berasa bahawa konsep barang tidak mendatangkan sebarang masalah justeru analisis dan perbincangan dibaut secara khusus mengikut bab. Masalah timbul dalam bilik peperiksaan kerana bab tidak lagi dinyatakan dengan jelas. Misalnya, dalam bab pengenalan, pelajar akan berjumpa dengan konsep barang percuma, barang ekonomi dan barang awam; seterusnya barang modal dan barang pengguna; barang persendirian dan barang perantaraan.
Dalam bab penentuan harga dan pasaran, pelajar akan berjumpa pula dengan konsep barang pengganti, barang penggenap, barang tiada kaitan: Dx = f(Py), c.p. ; barang biasa, barang bawahan, barang mesti: Dx = f(Y) dan lain-lain. Maka, pelajar perlu menyediakan satu kaedah supaya setiap konsep tidak akan bercampur aduk atau tersalah tempat. Perbincangan ini cuba memberi saranan agar kekeliruan yang mungkin timbul itu dapat diatasi.
...
...
...
...
...
...
...
...
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment