SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, August 5, 2014

KEBAIKAN DAN KEBURUKAN APLIKASI 'WHATSAPP' (FINGERTIPS FOLK HEDONISM)

Komunikasi jarak jauh dalam masa sebenar bertambah rancak menerusi kemajuan teknologi telefon pintar bersama capaian tanpa wayar yang lebih canggih, luas dan lancar. Penggantian teknologi analog kepada digital memungkinkan imej dan mesej audio video dalam pelbagai format dapat dipindahkan sekelip mata ke segenap penjuru alam. Di mana-mana sahaja kelihatan orang asyik menatap skrin sentuh telefon pintar sambil menunjukkan ekspresi wajah yang sukar untuk diteka, seolah-olah tiada sesiapa yang memerhatikan mereka di situ.

Kegilaan terhadap komunikasi hujung jari ini mengakibatkan gejala ketagihan yang serius dalam kalangan masyarakat umum, iaitu isu kepincangan sosial versi terkini. Tenggelam segala kebaikan yang boleh dimanfaatkan daripada kemajuan teknologi yang sepatutnya membawa kemudahan dan kesenangan dalam urusan kehidupan. Sangatlah jelas bahawa punca masalah yang berlaku ialah sikap pengguna teknologi yang tidak rasional.

Pengaruh Whatsapp kini dilihat telah mengatasi aplikasi secara atas talian yang lain. Kumpulan Facebook telah pun mengambil alih kepentingan dalam Whatsapp dengan nilai pembelian berbilion dollar Amerika Syarikat. Seseorang pemilik telefon pintar boleh memulakan daya usaha mewujudkan kumpulan Whatsapp secara automatik kepada kenalan (contact dalam senarai memeori telefon atau kad SIM) yang mengaktifkan akaun Whatsapp masing-masing walaupun mungkin ada yang menolak.

Kumpulan Whatsapp boleh terdiri daripada kaum keluarga, rakan sekerja, organisasi rasmi, entiti perniagaan atau rakan sebaya di sekolah. Penghantaran mesej atau perkongsian fail audio video boleh dilakukan secara serentak kepada semua ahli kumpulan untuk tindakan segera. Keberkesanan dan kecekapan komunikasi itu menambah nilai sistem penyampaian dan juga daya pengeluaran sesebuah organisasi.

Kawalan ketat terhadap media cetak dan elektronik yang kini berjangkit terhadap media sosial seperti facebook, instagram, twitter dan weblog mengakibatkan aplikasi Whatsapp menjadi pilihan komunikasi jarak jauh masa sebenar. Maklumat-maklumat yang bersifat peribadi, sulit dan terhad boleh kekal seperti itu dengan syarat tiada ahli kumpulan yang membuat salinan untuk pengguna lain atau menyalin paparan (print screen) sehingga tersebar sebagai viral.

Maklumat tentang mesyuarat atau perkembangan terkini sesebuah organisasi boleh disampaikan dengan serta-merta kerana boleh dikatakan setiap orang pemilik telefon pintar tidak pernah berpisah dengan gajet wajib masing-masing. Sesetengah ketua jabatan sanggup melabel subordinat mereka sebagai tidak mesra komunikasi semata-mata kerana tidak memiliki akaun Whatsapp. Mereka mahukan perjalanan organisasi yang lebih segera, serta keluar daripada kepompong kelembapan.

Keburukan aplikasi Whatsapp berlaku sebagaimana wahana komunikasi lain termasuk lisan bersemuka apabila dilayan secara berlebihan, melulu dan keterlaluan. Apabila seseorang itu tidak kukuh dari segi akhlak dan etika, maka perkara yang baik pun boleh bertukar menjadi sebaliknya. Hal itulah yang berlaku dalam komunikasi Whatsapp.

Jika dahulu Facebook pernah menjadi kontroversi akibat fatwa pengharamannya di negara tertentu atas alasan berlaku pergaulan bebas versi atas talian. Selain itu, sebahagian komunikasi atas talian dikecam hebat justeru adanya unsur membuang masa, mengenepikan keutamaan sebenar dan melalut dengan gosip dan maklumat yang tidak jelas sumbernya. Sesebuah rumah tangga juga boleh goyah akibat wujud perasaan curiga terhadap pasangan masing-masing akibat kegilaan melayan Whatsapp.

Senario paling buruk ialah apabila aplikasi Whatsapp mencambahkan kegiatan jenayah dengan penggunaan kod rahsia yang sukar dipecahkan atau dipintas oleh penyedia perkhidmatan komunikasi atas talian. Penyamaran boleh berlaku jika ahli kumpulan Whatsapp tidak berhati-hati menerima ahli kumpulan yang baharu. Tida jaminan bahawa mesej atau imej yang diterima sebenar-benarnya datang daripada pemilik akaun Whatsapp.

Kesimpulannya, baik buruk komunikasi jarak jauh masa sebenar secara atas talian bergantung kepada cara teknologi berkenaan dimanfaatkan dan dilayan. Pengguna akaun Whatsapp wajib meletakkan keutamaan dan sempadan meskipun sangat teruja dengan paparan mesej yang tidak pernah berhenti. Insan hendaklah kekal berperanan sebagai tuan teknologi, bukan sanggup terhina sebagai hamba teknologi yang hilang kewarasan ...

2 comments:

Unknown said...

Smua golongan tdak ktnggalan memliki aplikasi WhatsApp. Smpaikn krja tidak enth ke mna hnya krna mnyalah gunakn kmudhan skrg.

Unknown said...

Smua golongan tdak ktnggalan memliki aplikasi WhatsApp. Smpaikn krja tidak enth ke mna hnya krna mnyalah gunakn kmudhan skrg.