SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, August 16, 2014

PENGALAMAN TEMU DUGA KE JEPUN (THE TRUTH ABOUT HONESTY)

Ribuan pemohon dari seluruh negara bersaing bagi merebut tempat yang sangat terhad di bawah program hadiah lawatan ke negara matahari terbit yang terkenal dengan ungkapan seperti arigato hait dan sayonara. Pemohon dicalonkan oleh majlis belia setiap negeri. Saringan peringkat pertama ialah penulisan esei tentang sebab mahu mengikuti program berkenaan.

Hanya 100 orang pemohon disenarai pendek, termasuk penulis blog (PB) untuk panggilan temu duga di Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), Kuala Lumpur. Semua calon diberikan taklimat terlebih dahulu tentang konsep, objektif dan pengisian program. Hadiah lawatan selama sebulan yang merangkumi prefacture (macam negeri) utama ditaja sepenuhnya oleh kerajaan Jepun sebagai sebahagian 'ganti rugi' penaklukan mereka terhadap Tanah Melayu semasa perang dunia kedua.

Calon dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk penilaian akhir oleh pegawai tinggi JPA yang merupakan pegawai tadbir dan diplomatik (PTD) kanan yang barangkali sudah biasa ke Jepun. Ada soalan yang perlu dijawab seorang demi seorang dan ada juga yang terbuka kepada calon yang ingin menonjolkan diri. Sambil itu diterangkan juga tentang iklim Jepun yang sentiasa berangin dan dingin.

Soalan pertama tentang simulasi penerangan tentang kemajuan ekonomi Malaysia kepada orang Jepun. Sebagai siswazah ekonomi, dari segi fakta dan hujah memang tiada masalah, tetapi nampaknya penyampaian secara bersahaja, mudah dan santai dikira sebagai terbaik. Maka, data tentang R & D misalnya tidak begitu menarik perhatian pegawai penemu duga, seorang wanita.

...

...

...

...

...

...

No comments: