SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, August 18, 2014

MOTIVASI PEPERIKSAAAN: KEPEKAAN TINGGI RAHSIA PELAJAR BERPENCAPAIAN CEMERLANG (HOW TO COMPLIMENT YOUR INTTELIGENCE)

Pelajar yang dikasihi,

Peperiksaan dan pentaksiran bertujuan untuk memisahkan pelajar yang cemerlang dengan pelajar sederhana dan berpencapaian rendah. Sudah sekian lama kaedah peperiksaan (exam oriented) dianggap sebagai tidak cukup adil justeru instrumen pengukurannya ditadbirkan dalam tempoh yang begitu terhad di dewan peperiksaan. Pembantah dan pengkritik sistem peperiksaan awam berpusat percaya bahawa pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) secara berterusan memiliki tahap kesahan dan kebolehpercayaan yang lebih signifikan.

Hakikatnya, apa-apa jua sistem pengukuran dan penilaian pembelajaran tetap berguna walaupun sudah pasti tidak sunyi daripada kekurangan yang tertentu. Di negara kita sendiri, pelaksanaan PBS telah mengalami penambahbaikan, misalnya dengan pengenalan Pentaksiran Tingkatan Tiga (PT3) sebagai ganti kepada Penilaian Menengah Rendah (PMR). Namun demikian, peperiksaan awam berpusat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) masih dikekalkan justeru sudah begitu mantap dan diiktiraf sebagai syarat kemasukan ke institut pengajian tinggi di dalam dan di luar negara.

Slot kali ini akan memberi tumpuan terhadap peperiksaan sumatif, sama ada peringkat dalaman sekolah (ujian bulan, pertengahan tahun dan percubaan) atau peperiksaan awam berpusat. Selalunya, tanpa dirancang, pencapaian pelajar secara keseluruhannya cenderung kepada bentuk taburan lazim (normal distribution), iatu berbentuk loceng: 5% - 20% gagal, 15% - 25% lulus biasa, 50% sederhana dan 5% cemerlang. Hal itu selaras dengan proses pembinaan item soalan yang berpandukan prinsip keakuran, indeks diskriminasi, dan jadual penentuan ujian berasaskan aras kesukaran yang pelbagai.

Pelajar yang dimuliakan,

...

...


...

Pelajar yang dirahmati,

...

...

...

Pelajar yang bijaksana sekalian,

...

...

...

Pelajar yang dihormati,


...

...

...

Kesimpulannya, 

No comments: