SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, December 27, 2010

ABANG PATUNG KAWAL LALU LINTAS (CONGESTED BECAUSE OF BOTTLE-NECK)

Projek naik taraf jalan raya atau lebuh raya ialah pelaburan demi keselamatan dan keselesaan pengguna yang menyumbang hasil cukai yang bukan sedikit jumlahnya. Laluan yang sempit dilebarkan, lorong motosikal disediakan, manakala jalan yang tidak rata dibaiki. Sepanjang tempoh kerja naik taraf itu pastinya beberapa bahagian laluan akan ditutup kepada kenderaan atau dilencongkan.
Kerja-kerja di laluan utama yang melibatkan penggunaan jentera berat dan buruh mengakibatkan sebahagian jalan menjadi sempit di sesuatu hujung. Kenderaan yang mulanya meluncur dengan lancar tiba-tiba terpaksa berbaris panjang apabila melalui bahagian yang dipanggil sebagai muncung botol itu. Semua pemandu harus patuh kepada arahan pengawal lalu lintas tidak bertauliah, sama ada Bangla, Nepal atau Vietnam.
Memandangkan kerja mengawal lalu lintas yang sesak sangat membosankan justeru mengulang perbuatan yang sama sepanjang masa bertugas, maka peranan berkenaan diambil alih oleh patung mekanikal. Dari jauh pemandu mungkin tidak dapat membezakan yang mana pengawal manusia dan yang mana patung. Pakaian yang disarung oleh kedua-dua pengawal itu memang serupa 100 peratus.

Sejak lama pengguna jalan raya telah membiasakan diri dengan bentuk kawalan mekanikal dan elektronik demi keselamatan dan keselesaan bersama. Lampu isyarat lalu lintas hijau merah kuning diterima secara seragam di seluruh dunia tanpa banyak soal. Begitu juga papan tanda dan lambang yang juga diterima pakai di mana-mana sahaja.
Dalam keadaan semua pemandu mahu selamat dan selesa menuju destinasi, sementelah halangan perjalanan terpaksa dilepasi, kesabaran ialah kunci paling utama. Pemandu dan pengguna jalan raya harus membuang jauh-jauh segala rasa ego kerana mereka sebenarnya terperangkap dalam situasi tidak beruntung (disadvantge), perlu bergantung kepada si beruntung (advantage), iaitu pengawal yang berkuasa memberi arahan, tidak kira manusia atau patung...

No comments: