SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, December 31, 2010

APABILA KHIDMAT PERUBATAN BOLEH DIIKLANKAN (HEALTHCARE SERVICES BECAME COMMODITIES)

Sebelum ini, sebarang bentuk pengiklanan tentang khidmat perubatan dikaitkan dengan pelanggaran etika. Hal-ehwal rawatan tidak boleh dizinkan sebagai aktiviti mencari keuntungan, sekurang-kurangnya dari segi imej. Pihak swasta juga terikat dengan peraturan berkenaan.

Namun, perkara itu ialah cerita lama. Sepertinya masa tetap melakar perubahan sebagaimana kata pepatah bahawa seseorang tidak akan mencelup kakinya dengan air yang sama pada sesuatu aliran sungai. Konsep pelancongan ekonomi, pelancongan tani dan pelancongan perubatan makin diterima di kebanyakan negara.
Kini, iklan penawaran khidmat perubatan sudah dibenarkan secara beransur-ansur di kawasan tumpuan orang ramai, menerusi media dan juga cara-cara konvensional yang lazim. Di Ipoh, iklan seumpamanya telah muncul buat pertama kalinya. Sebagai contoh, pada persimpangan lampu isyarat di Jalan Tambun, iaitu pada dinding jejambat Jalan Sultan Azlan Shah.
Jika anda perasan, iklan berkenaan memiliki keunikan tersendiri. Bangunan yang melatari lokasi iklan ialah hospital pesaing. Barangkali ada persefahaman...

bersambung... 

No comments: