SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, December 29, 2010

YANG MENANG BERMURAM, YANG TEWAS BERPESTA (YOUNG SIDE CREATES HISTORY)

Anak-anak muda Malaysia yang rata-ratanya berusia dalam lingkungan awal 20-an akhirnya menghadiahkan kejayaan yang cukup bermakna bagi dunia sukan negara walaupun akur dengan jaringan 1-2 kepada tuan rumah, Indonesia di Stadium Gelora Bung Karno, Jakarta sebentar tadi. Malaysia berjaya menjulang Piala AFF Suzuki dalam pertandingan bola sepak berprestij Asia Tenggara dengan agregat 4-2 sesudah membawa bekal 3-0 dari Stadium Bukit Jalil, Ahad lalu. Persembahan skuad muda itu menandakan kepercayaan terhadap percaturan bervariasi dari segi kejurulatihan dan taktikal.
Memang aneh melihatkan pasukan yang menang bermuram durja, sedangkan pasukan yang kalah pula bergembira sakan. Penyokong tuan rumah bagaimanapun menunjukkan tahap disiplin yang cukup tinggi, apatah lagi kehadiran bapak Presiden Bambang melambangkan semangat setia kawan dua negara berjiran serumpun. Perang psikologi dan provokasi sebelum perlawanan nyata tidak menjejaskan kerancakan perlawanan.
Indonesia yang menjana serangan bertali arus menerusi pemain-pemain lebih berpengalaman bagaimanapun tersentak dengan jaringan pendahuluan Malaysia oleh Safee Sali pada minit ke-53. Sebelum itu, dalam minit ke-18, Firman Utino, kapten Indonesia gagal memperdayakan Khairul Fahmi yang dapat membaca arah rembatan penalti yang dihalakan ke arah bucu kiri tiang gol. Pancaran laser hijau tidak mengganggu tumpuan "Apek" Fahmi.
Kubu Malaysia akhirnya ditembusi dua kali menerusi Mohamad Nasuha (minit 71) dan Muhammad Ridwan (minit 88), iaitu pada lewat babak permainan. Namun, misi 'mustahil' Indonesia untuk mencatat keputusan 5-1 tidak kesampaian. Kemenangan tipis tidak dapat diraikan sebagaimana sepatutnya. Hanya wajah-wajah sugul yang mengiringi kemenangan di tempat sendiri.
Sebaliknya, pasukan yang tidak menang menjulang trofi kejuaraan. Paradoks itu berlaku justeru format perlawanan timbal balik bagi saingan separuh akhir dan akhir. Maka, strategi Malaysia menggunakan kesempatan di laman sendiri dalam pusingan pertama membuahkan hasil yang dihajati.
Pasukan-pasukan bola sepak Asia Tenggara harus mengakui bahawa Malaysia kembali unggul dalam saingan peringkat Asia Tenggara. Malah, Malaysia pernah dua kali berjaya melayakkan diri ke temasya Sukan Olimpik (Munich, 1972 dan Moscow, 1980) dalam sukan nombor satu dunia itu. Pasukan Asia Tenggara yang lain belum pernah sampai ke tahap berkenaan...

(Jumaat, 31.12.2010 diisytiharkan sebagai cuti umum)

No comments: