SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, December 25, 2010

SUSAHNYA MENCARI REZEKI (THE CRY OF LIFE)

Remaja era facebook dan telefon bimbit hari ini mungkin sekali tidak mengerti kegetiran hidup yang pernah dilalui oleh ibu bapa dan datuk nenek mereka. Celik-celik mata anak-anak hari ini sudah berada dalam sebuah rumah yang serba lengkap dengan peralatan elektronik dan hiburan. Pergi ke mana-mana pula selesa bersandar dalam kereta berhawa dingin sambil mendengar siaran radio atau menonton video menerusi skrin kecil berdefinisi tinggi yang canggih.

Hakikatnya ibu bapa hari ini masih berterusan berjuang untuk menyediakan kehidupan yang selesa buat seisi rumah. Hanya anak-anak tidak menyedari bahawa ibu bapa mereka menanggung pelbagai beban hutang seperti pinjaman perumahan, ansuran kereta, ansuran perabot, tunggakan kad kredit dan macam-macam lagi. Belum lagi dicampur dengan pelbagai bayaran cukai, bil utiliti, penyenggaraan kereta, petrol, belanja dapur dan perbelanjaan sekolah anak-anak.

Kebanyakan ibu bapa memilih untuk tidak berkongsi masalah perjuangan mencari rezeki dengan anak-anak kecil yang dirasakan belum masanya. Barangkali ibu bapa tidak mahu anak-anak berasa tertekan dan rendah diri. Begitulah pengorbanan ibu bapa yang tidak disedari oleh anak-anak yang kurang peka, serta hanya pandai merengek, meminta itu ini dan merajuk.

Pendedahan dalam pembelajaran karya-karya sastera (komsas) sepatutnya membantu remaja menyelami sebuah perjuangan kehidupan. Kisah suka duka masyarakat yang kurang beruntung dari segi latar belakang sosioekonomi sepatutnya mendatangkan keinsafan dalam diri. Demikian juga kisah keluarga berada yang menghadapi krisis komunikasi akibat persekitaran kehidupan mewah yang dilalui.

Sesekali remaja harus melakukan pemerhatian atau pengamatan betapa sukarnya untuk memperoleh pendapatan bagi menyara sebuah kehidupan, kecuali segelintir insan yang diuji dengan kemudahan dekat kepada punca kekayaan. Berapa ramai penjaja dan peniaga kecil-kecilan yang dicengkam ugutan ah long? Berapa ramai warga tua yang menyelongkar tong sampah untuk mencari kotak dan tin minuman?
Cuba tanyakan kepada pengusaha-pengusaha perniagaan berbentuk kiosk di pasar raya dan di tepi jalan. Berapa panjang masakah yang diambil untuk melariskan jualan sambil menghabiskan masa berjam-jam dengan permainan telefon bimbit yang membosankan? Adakah mereka mahu menjadikan perniagaan berkenaan sebagai mata pencarian seumur hidup?

Jawapan kepada soalan-soalan yang dilontarkan itu boleh mengajak remaja berfikir sejenak tentang giliran mereka untuk berjuang mencari rezeki apabila masanya tiba kelak. Seperti biasa, memang ada yang bakal berjaya dekat dengan punca kekayaan lebih mudah, tetapi kebanyakan manusia perlu berjuang bersusah payah untuk merebut baki habuan yang tinggal sedikit. Sejarah menunjukkan bahawa orang-orang yang berjaya banyak dibantu oleh ketinggian ilmu dan sikap yang betul...

No comments: