SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, January 28, 2011

AJAL ORGANISASI (THE END OF HISTORY)

Ibnu Khaldun, bapa sosiologi moden pernah membuat pengamatan tentang hayat sesebuah organisasi atau dinasti berdasarkan empat generasi. Generasi pertama bersusah payah membina kejayaan, generasi kedua mempertahankan kejayaan, manakala generasi ketiga mula merosakkan kejayaan. Generasi keempat akhirnya meruntuhkan terus kejayaan yang dibina sekian lama.

Konglomerat gergasi seperti Crysler Motors dan General Motors di Amerika Syarikat pernah mengalaminya. Di Jepun, Toyota masih bertahan di tangan generasi kedua keluarga Toyoda yang bermula dengan mesin jahit. Di Korea Selatan, Daewoo mula berhadapan dengan krisis.

Organisasi politik berkuasa di Tunisia juga runtuh dengan terusirnya Zainal Adidin ben Ali, mantan presiden di tangan rakyat yang benci dengan penipuan pilihan raya sejak beberapa penggal. Begitu juga kedudukan Hosni Mubarak di Mesir yang menunggu masa untuk ditumbangkan menerusi bantahan besar-besaran justeru rakyat Mesir telah jelak dengan pemerintahan 30 tahun beliau. Walaupun khidmat internet dan telefon bimbit diputuskan untuk meredakan keadaan, pemimpin berusia 83 tahun itu sukar bertahan jika pengalaman keluarga Ferdinand Marcos di Filipina dijadikan iktibar.

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasai kematian. Demikianlah janji Allah kepada setiap makhluk ciptaan-Nya. Manusia diberikan tempoh untuk menggalas tugas khalifah di bumi, untuk memakmurkan bumi, dan bukan untuk melakukan kerosakan.

Apabila tiba ajal, malaikat Izrael akan datang menjemput tanpa berlengah walau sesaat jua. Liang lahad akan mengucapkan selamat datang kepada penghuninya. Suatu persinggahan sebelum tibanya hari kiamat yang dijanjikan apabila perbicaraan di Mahsyar bermula. 

Demikian inti sari mimbar Jumaat yang disampaikan oleh khatib minggu ini. Peringatan tentang umur insan telah banyak ditulis, dikuliahkan dan dibincangkan sepanjang zaman. Manusia yang mengingati ajalnya bukanlah manusia yang lemah dan berputus asa, sebaliknya seorang manusia yang punya akauntabiliti, integriti, maruah dan tanggungjawab untuk dijawab kelak...

No comments: