SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, January 29, 2011

PESANAN BUAT MURID TINGKATAN 4 DAN TINGKATAN 5 (THE SIGNIFICANT OF SPM RESULT)

Saban tahun, bilangan calon yang menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mencecah angka melebihi 400 ribu orang. Sementara itu, jumlah calon yang memperoleh A (merangkumi gred A+, A, A-) dalam semua kertas yang diambil juga melebihi 10 ribu orang setiap tahun. Persediaan rapi calon, dengan sokongan maksimum pihak ibu bapa dan sekolah, menjadikan persaingan bertambah mencabar lagi sengit. 

Dari segi penajaan biasiswa dan kemasukan kursus kritikal seperti farmasi, pergigian, perubatan, segala cabang sains kesihatan, kejuruteraan, ekonomi dan perakaunan, peluang calon bergantung kepada kedudukan markah (ranking) yang hanya boleh diakses oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia. 90 peratus merit kemasukan kursus kritikal bergantung kepada pencapaian markah tertinggi. Jika banyak calon berkongsi markah yang sama, markah kokurikulum dan kepimpinan sekolah akan diambil kira. 

Kemunculan begitu banyak institut pengajian tinggi swasta (IPTS) dan institut latihan kemahiran berhampiran dengan kejiranan mereka menyebabkan sesetengah calon berasa tidak perlu bertungkus-lumus membuat persiapan peperiksaan. Dengan kos pengajian yang lebih murah dan syarat kemasukan yang boleh dirundingkan, asal sahaja mampu membayar yuran pengajian, mereka sangat dialu-alukan. Akhirnya, mereka menjangkakan dapat menggenggam ijazah yang tidak kurang prestijnya dengan rakan mereka yang cemerlang dahulu di universiti awam.

Sesungguhnya pendapat yang sedemikian sangat berisiko tinggi. Tanpa pencapaian SPM yang baik, ijazah yang dimiliki akan terkurang nilai, atau dalam kata lain mudah dipertikaikan. SPM dianggap sebagai asas atau penanda aras pencapaian seseorang kerana bersaing di padang yang sama rata, iaitu kertas soalan selaras dan penganugerahan gred bertaraf kebangsaan.

Pencapaian dalam SPM masih dianggap sebagai kayu ukur pencapaian akademik yang memiliki kesahan dan kebolehpercayaan yang tertinggi berbanding dengan sijil, diploma dan ijazah yang dikeluarkan oleh mana-mana IPT walaupun tahap pengajiannya lebih tinggi. Dalam sektor awam, syarat kepujian Bahasa Melayu ialah syarat utama pelantikan, manakala penetapan gaji di sektor swasta dibeza-bezakan berdasarkan pencapaian SPM walaupun pekerja yang diambil memiliki ijazah tinggi.

Sebagai contoh, dua orang pegawai dilantik pada tarikh yang sama berdasarkan kelayakan ijazah sarjana muda dalam bidang yang sama. Gaji permulaan antara dua orang pegawai berkenaan akan dibezakan berdasarkan keputusan SPM mereka, bukan berdasarkan ijazah. Pendek kata, tanpa pencapaian SPM yang baik, seseorang pekerja akan menerima gaji yang lebih rendah.

Kepada murid tingkatan 4 dan tingkatan 5 yang masih berada di bangku sekolah, hakikat itu perlu diambil berat. Pengalaman abang dak kakak senior yang sedang bergelut dalam alam pekerjaan patut dijadikan iktibar. Jika berbekalkan diploma dan bekerja di hotel lima bintang di ibu kota dengan gaji RM800 sebulan, mampukah seseorang itu bertahan?

1 comment:

aAm mansourahH said...

assalamualaikum,cikgu trima kasih ats nsihat yg dbrikan.InsyAllah,slagi mna ada smngt untk bjaya akn usha lbih tggi~