SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, March 29, 2013

BAHASA MELAYU SERING MENJADI MANGSA? (THE NATIONAL IDENTITY CRISIS)

Akta Bahasa Kebangsaan (baca di sini) menjelaskan lagi maksud  Perkara 152 perlembagaan persekutuan (klik di sini dan di sini). Sudah terang lagi bersuluh bahawa pada akhirnya kedudukan bahasa Melayu mestilah tertinggi, walaupun bahasa Inggeris masih dibenarkan dalam urusan rasmi, tertakluk kepada perkenan DYMM Yang Dipertuan Agong dan parlimen. Jika berlaku percanggahan dalam dokumen undang-undang, versi bahasa Melayu dianggap sah, bukan sebaliknya seperti yang banyak berlaku sekarang.

Penegasan tentang kedudukan bahasa Melayu tiada kaitan dengan sikap perkauman, melampau, atau taksub secara melulu. Silakan belajar bahasa apa-apa pun, tiada sekatan dan teguran. Namun, kehebatan bahasa ibunda dan bahasa asing tidak boleh seperti kaduk naik junjung yang cuba merendah-rendahkan martabat bahasa Melayu sebarang lambang jati diri dan perpaduan kebangsaan.

Pada zaman kegemilangan empayar Melaka (abad 15), bahasa Melayu telah menikmati status sebagai bahasa dagang dan lingua franca. Bahasa Melayu bukan sekadar layak mengungkapkan puisi dan karya sastera, tetapi telah memiliki nilai ekonomi yang tinggi. Penubuhan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada tahun 1970 pula telah membuktikan bahawa bahasa Melayu memang berupaya mengangkat status pelajar aliran Melayu dalam bidang sains dan perubatan. 

Pejuang-pejuang bahasa Melayu sangat cemas dengan ruang yang diberikan kepada pengkagum bahasa Inggeris sehingga mereka begitu berani dan berleluasa mencadangkan kedudukan bahasa Inggeris setara dengan bahasa Melayu. Malah, baru-baru ini terdapat anggapan bahawa bahasa Melayu, Inggeris dan Mandrin ialah sebahagian jati diri rakyat Malaysia.

Pemimpin politik, korporat, sukan dan sebagainya semakin galak bercakap dalam bahasa Inggeris semasa sidang media walaupun bersifat bahasa basahan. Kecintaan terhadap bahasa Melayu semakin pudar dan layu, seolah-olah tiada berharga lagi. Jika asas perlembagaan sudah tidak dihormati, apakah jaminan bahawa jati diri rakyat Malaysia dapat dibanggakan?

Daya usaha MABBIM (klik di sini) sangat tepat pada waktu kedudukan bahasa Melayu teumbang-umbang bagaikan dilanda krisis psikologi yang parah. Hendaknya ilmu watan dan tamadun Melayu yang diangkat sebagai agenda penting persidangan tidak meminggirkan pencapaian ilmu sains dan teknologi yang disampaikan dalam bahasa Melayu. Langkah DBP menerbitkan kamus bahasa Inggeris yang bersumberkan bahasa Melayu juga suatu langkah terbaik bagi mengingatkan pemuja bahasa Inggeris bahawa bahasa Melayu tidak lebih rendah daripada bahasa ilmu yang lain di seluruh dunia.

Pemuja tegar bahasa Inggeris masih cuba untuk mengembalikan aliran sekolah bahasa Inggeris seperti awal kemerdekaan hingga lewat 1970-an. Mereka mahu lebih daripada dasar PPSMI yang telah dimansuhkan sepenuhnya menjelang tahun 2016. Pertubuhan ibu bapa elit seperti Page kelihatan seperti hendak bersaing dengan PIBGN tentang perkara berkenaan.

...

...

...

1 comment:

Lulu Iy said...

assalamualaikum cikgu . boleh tolong tak jawabkan soalan saya di ruangan cikgu

http://cikguazharrodzi.blogspot.com/2010/04/lulusan-stpm-dijamin-tempat-di.html