SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, March 14, 2013

KARANGAN CERAMAH KESELAMATAN JALAN RAYA (THE DUTY OF CARE AND NEGLIGENCE)

Tugasan Soalan:

Kelab Keselamatan Jalan Raya sekolah anda menganjurkan kempen keselamatan jalan raya. Pihak kelab telah menjemput seorang pegawai polis lalu lintas untuk menyampaikan ceramah tentang keselamatan murid sekolah di jalan raya semasa perhimpunan rasmi mingguan.

Tulis semula ceramah berkenaan dengan lengkap.

========================================================================

Assalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Salam sejahtera dan selamat pagi

Terima kasih saudara pengacara majlis

Yang Berusaha Tuan Pengetua, guru dan pelajar yang dikasihi sekalian.

Terlebih dahulu saya mengucapkan terima kasih kepada Kelab Keselamatan Jalan Raya SMK Indah Jaya kerana sudi menjemput saya menyampaikan ceramah tentang keselamatan murid sekolah di jalan raya. Saya, Inspektor Anas bin Asri dari Unit Trafik, Ibu Pejabat Kontinjen Negeri Perak Darul Ridzuan. Tugas saya ialah sebagai pegawai data dan perhubungan awam di unit berkenaan.

Sejak awal pagi pada setiap hari persekolahan, jutaan murid akan memegang peranan sebagai pengguna jalan raya, sama ada sebagai pemandu kenderaan, penumpang, penunggang basikal, pembonceng dan pejalan kaki. Kemakmuran negara dan kuasa beli rakyat yang lebih tinggi telah mengakibatkan pertambahan besar dalam jumlah kenderaan di jalan raya yang sudah mencecah angka lebih 10 juta buah. Masing-masing pula hendak tiba ke tempat yang dituju alam tempoh masa yang tertentu.
 

Guru dan murid yang dimuliakan,

Keselamatan murid di jalan raya bergantung kepada pelbagai faktor. Sebelum mula bergerak, murid hendaklah memastikan keadaan kenderaan dalam keadaan terbaik, terutama tayar yang membawa kendraan bergerak dan sebagai satu-satunya komponen kenderaan yang sentiasa bersentuh dengan permukaan jalan raya. Data di ibu pejabat saya menunjukkan bahawa 80 peratus nahas jalan raya berpunca daripada keadaan tayar yang bermasalah.

Sebahagian murid sekolah masih menggunakan pengangkutan awam, manakala sebahagian lagi dihantar oleh ibu bapa masing-masing. Murid yang memandu sendiri kenderaan untuk ke sekolah seharusnya telah mematuhi semua syarat lesen memandu. Murid yang berusia 16 tahun sudah boleh mengambil ujian lesen motosikal, dan murid yang berusia 17 tahun dan ke atas boleh mengambil lesen memandu kereta.

Jalan raya ialah kemudahan awam yang dibina untuk menghubungkan satu tempat dengan satu tempat yang lain. Jalan raya yang telah diwartakan telah melalui proses reka bentuk dan spesifikasi yang ketat. Bagi memastikan mutu jalan raya yang terbaik, pihak kerajaan telah memperuntukkan perbelanjaan yang sangat besar dengan bersumberkan hasil cukai yang dikutip daripada rakyat sendiri.

Murid sekolah yang menyarung pakaian seragam pula memiliki keistimewaan yang tersendiri dari segi perlindungan undang-undang, termasuk di jalan raya. Dari segi prinsip, pengguna jalan raya yang lain sepatutnya memberi ruang kepada murid sekolah untuk melintas jalan raya dan juga bertimbang rasa dengan pemandu muda yang masih belum berpengalaman luas dalam pemanduan di jalan raya awam. Namun, tidak semua pemandu dewasa begitu peka terhadap keperluan berkenaan, bahkan jalan raya yang tidak tertakluk kepada prinsip pengecualian (eksklusif) memungkinkan pembuli, penjenayah dan samseng turut menggunakan kemudahan awam itu secara melulu.


Guru dan murid yang dihormati,
 
Keselamatan murid di jalan raya bergantung kepada pelbagai faktor. Maka, sebelum mula bergerak, murid hendaklah memastikan keadaan kenderaan dalam keadaan terbaik, terutama tayar yang membawa kenedraan bergerak dan sebagai satu-satunya komponen kenderaan yang sentiasa bersentuh dengan permukaan jalan raya. Data di ibu pejabat saya menunjukkan bahawa 80 peratus nahas jalan raya berpunca daripada keadaan tayar yang bermasalah.

Sebagai penumpang kenderaan awam, bas sewa atau kenderaan ibu bapa, murid juga harus memainkan peranan masing-masing supaya pemandu kenderaan dapat menumpukan poerhatian terhadap pemanduan. Penumpang hendaklah berdisiplin apabila berada di dalam sebuah kenderaan yang sedang bergerak. Sebagai contoh, murid hendaklah duduk di tempat duduk masing-masing dan jika berdiri hendaklah memberi kerjasama dengan tidak berbuat bising atau bergurau senda.

Kepada murid yang menunggang basikal atau motosikal, kalian perlu sangat berhati-hati dan peka terhadap 'jiran' kenderaan lain di hadapan, belakang, kanan dan kiri. Risiko pemanduan kenderaan dua roda memang tinggi. Murid yang demikian wajib memberi tumpuan terhadap jalan raya, di samping peka terhadap pergerakan kenderaan lain yang berjiran.

Apabila turun daripada kenderaan, murid akan bertukar peranan sebagai pejalan kaki. Maka, apabila hendak melintas jalan, murid juga harus memberi tumpuan maksimum. Sebarang bentuk kecuaian bakal mendedahkan murid terhadap risiko menjadi mangsa nahas jalan raya.

Walaupun murid yang menyarung pakaian seragam sekolah sepatutnya diberi keutamaan laluan, pengguna jalan raya yang lain mungkin hanya memnetingkan diri sendiri. Maka, saya menyeru murid sekalian supaya menjaga keselamatan diri masing-masing tanpa mengharap sangat terhadap ihsan orang lain. Menolong orang membawa bahagia, mengharap orang membawa derita.

Hampir semua sekolah yang berdekatan dengan jalan raya menyediakan perkhidmatan warden trafik sekolah. Murid hendaklah mematuhi sepernuhnya arahan warden trafik berkenaan yang telah terlatih dan diberi kebenaran khas bagi mengawal pergerakan lalu lintas. Walaupun demikian, mata murid-murid harus juga liar memerhatikan kenderaan yang kelihatan pegun kerana dikhuatiri ada yang terlepas dan tidak mematuhi kawalan tarfik.
 
Pengacara majlis, tuan pengetua, guru dan murid yang dikasihi,

Sebelum menutup bicara, sukacita saya memaklumkan bahawa saya telah memabawa bersama sejumlah poster dan risalah berkenaan maklumat lanjut keselamatan jalan raya dan data tentang murid sekolah sebagai pengguna jalan raya yang berhemah. Saya berharap bahawa bahan-bahan tersebut dapat memberi manfaat kepada sekalian warga sekolah, khususnya murid sekoah sebagai pemimpin dalam pembikinan. Saya akhiri ceramah saya dengan ucapan setinggi-tinggi terima kasih atas kesabaran dan perhatian hadirin sepanjang majlis ini.

Sekian, wabillahi't-taufiq wa'l-hidayah. Wassalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

9 comments:

minho98 said...

kenapa karangan ni x habis??

Anonymous said...

U spell perhatian wrong XD

Anonymous said...

Terima Kasih . Jasamu Akan Dikenang . Ecehh :*

Unknown said...

Devan was here

Yuuun chin said...

Terbaik! ° w °)b

Anonymous said...

ainul was here

Unknown said...

😉😉

Unknown said...

knp krgn ni pelik..

Unknown said...

Kenapa karangan ni panjang sangat eh