SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, March 11, 2013

KAKITANGAN AWAM DAPAT KENAIKAN GAJI TAHUNAN JULAI INI (BETTER PAY SOON)

Kerajaan mengumumkan anugerah kenaikan gaji tahunan antara RM80 hingga RM320 bagi kakitangan awam gred 1 hingga 54 pertengahan tahun ini. Dalam kata lain, 'dua kali' kenaikan gaji bakal dinikmati untuk 2013. Kakitangan awam yang sudah mencapai tangga gaji maksimum juga layak menerima kadar kenaikan gaji yang serupa (baca laporan penuh di sini dan di sini).

Pemindahan satu kenaikan gaji tahunan (KGT) pada bulan Julai kali ini atas prinsip 'diawalkan'. Maksud sebenar tentang hal itu kena tunggu perincian oleh pihak Jabatan Perkhidmatan Awam. Cakap-cakap bahawa bakal berlaku pelarasan gaji sebanyak 13 peratus tidak menjadi kenyataan buat masa ini.

Sementara itu, ketua setiausaha negara (KSN), Tan Sri Dr. Ali Hamsa memaklumkan bahawa semakan elaun perkhidmatan awam, keraian, perumahan dan bantuan sara hidup (Cola) hanya dapat dimuktamadkan menjelang akhir tahun ini (baca selanjutnya di sini). Kini terdapat sejumlah 87 jenis elaun dalam perkhidmatan awam.

Kerajaan juga mengumumkan nama baharu 'Sistem Saraan Transformasi' (SST) atau Salary Transformation Incentives (STI) bagi menggantikan sistem saraan baharu perkhidmatan awam (SBPA) yang telah dibatalkan. Namun, perkara baik dalam SBPA seperti matriks gaji sebaris dan amaun KGT berdasarkan gred mungkin dikekalkan. Usaha ini dilihat sebagai cara untuk menarik bakat terbaik modal insan menyertai jentera perkhidmatan awam negara.

Pengumuman dibuat di Majlis Perdana Perkhidmatan Awam (Mapa) ke-13 bertemakan 'Transformasi Perkhidmatan Awam, Merealisasikan Wawasan 2020' yang berlangsung di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) pagi tadi. KSN berkata bahawa Mapa tiada kaitan dengan musim pilihan raya, sebaliknya sebagai agenda tahunan perkhidmatan awam bagi mengumumkan pembaharuan dan penambahbaikan dalam skim perkhidmatan awam. Kebajikan kakitangan awam diberikan keutamaan bagi menyumbang terhadap sistem penyampaian yang sentiasa berkesan dan cekap.

Kerajaan juga tidak menolak kemungkinan berlaku semakan atau pelarasan gaji. Namun, buat sementara waktu, sejumlah hampir 200,000 kakitangan awam yang sudah mencapai mata gaji maksimum akan kembali menikmati pergerakan gaji. Semua gred perjawatan akan menikmati tambahan tiga kali kenaikan gaji tahunan (KGT) daripada yang ada sekarang.

Proses naik pangkat secara laluan pantas, bidang kepakaran dan kemahiran tinggi juga dilihat sebagai usaha mengekalkan kakitangan perkhidmatan kritikal daripada berhijrah ke sektor swasta atau menerima tawaran dari luar negara. Kepakaran industri dan korporat telah lama dibawa menganggotai beberapa panel penasihat perkhidmatan awam, termasuk pendidikan, supaya persekitaran perkhidmatan awam sentiasa serasi dengan kepesatan tempo perubahan di luar organisasi kerajaan. Jalinan kerjasama pintar dan strategik seperti itu bakal menjadi pemangkin pencapaian status negara maju berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020.

Anggota keselamatan negara sekali lagi mendapat perhatian istimewa menerusi pengumuman SST. Penolong Penguasa Polis (ASP) dan kapten ATM kini dimasukkan dalam gred 44, berbanding 41 sebelumnya. Timbalan Penguasa Polis (DSP) dan mejar ATM diberi gred khas 46A, manakala Penolong Pesuruhjaya Polis (ACP) dan kolonel ATM kini menikmati gred jawatan 52.

Saiz perkhidmatan awam semasa ialah sebanyak 1.4 juta orang kakitangan. Beberapa jenis perkhidmatan kaunter dan bersemuka sudah boleh dijumudkan, tetapi perkhidmatan kritikal seperti perubatan, keselamatan, pendidikan dan pentadbiran keadilan sebaliknya perlu ditambah dari masa ke masa berdasarkan keperluan demografi. Malah, kelompok besar kakitangan awam itu membentuk kuasa beli raksasa yang merancakkan kegaiatan ekonomi secara makro.

Setiap kali pengumuman berita gembira saraan perkhidmatan awam, para peniaga mula berkira-kira untuk tumpang kaki menerusi kenaikan harga barang dan perkhidmatan. Nampak gayanya persatuan pengguna, Ceupacs dan agensi penguat kuasa perihal dagangan perlu lebih tegas kepada peniaga supaya kenaikan gaji dan elaun kakitangan awam tidak hanya bersifat sebagai pampasan inflasi. Macam-macam alasan boleh diberi, tetapi akhirnya wal hasil balik asal, justeru hanya pendapatan nominal (wang) yang meingkat, sedangkan pendapatan benar (kuasa beli barang dan perkhidmatan) kekal malar...

No comments: