SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, March 15, 2013

PENGALAMAN SEBAGAI PESERTA DI PERINGKAT KEBANGSAAN (HIGH LEVEL CHALLENGE)

Pelawaan Jabatan Penerangan Perak supaya Sekolah Menengah Teknik Persiaran Brash, Ipoh sebagai tempat berlangsungnya pertandingan kuiz kenegaraan daerah Kinta bersekali dengan penyertaan satu pasukan yang diwakili oleh pelajar tingkatan 6 Atas. Alhamdulillah, pasukan berkenaan yang diketuai oleh Khairul Azam, kini pensyarah UPSI, muncul sebagai juara. Namun, perjalanan mereka tersekat di peringkat negeri.

Pada tahun berikutnya, pasukan sekolah diwakili pula oleh guru, termasuk penulis blog (PB). Peserta lain ialah Cikgu Anwar (kini pensyarah politeknik), Cikgu Ali (kini penolong kanan) dan Cikgu Ishak (Allahyarham, pensyarah UPSI). Pasukan guru berjaya muncul sebagai juara negeri dan bertanding di peringkat kebangsaan. Kebetulan, Perak yang menjadi tuan rumah.

Pada sangkaan PB, peserta negeri lain akan menunjukkan sikap mesra dan ramah, tetapi meleset. Mereka benar-benar serius dan menganggap pasukan lain yang bersaing sebagai 'musuh' yang perlu dijauhi. Senyum pun mereka enggan!

Soalan dipilih berdasarkan nombor sampul yang dipilih oleh peserta. Pasukan yang muncul sebagai juara amat bertuah kerana hampir semua soalan yang dicabut berkisar tentang dunia hiburan dan sukan tempatan. Pasukan Perak pula menempah soalan aras tinggi yang membabitkan pengetahuan tentang protokol dan antarabangsa.

Walaupun demikian, pasukan Perak berpuas hati dengan kedudukan tempat keempat daripada 13 buah negeri yang bertanding. Saingan rapat Perak, iaitu Terengganu tetap mempamerkan sikap 'keras' hingga tamat pertandingan. Barangkali memang demikian strategi mereka sebagai perang psikologi bagi melemahkan semangat pasukan lawan.

II

Sebagai ketua panitia sejarah di SM Teknik, PB dicalonkan menyertai program peningkatan profesionalisme guru sejarah sekolah menengah teknik dan vokasional bertempat di Hotel Federal, Bukit Bintang selama seminggu. Tanpa disangka-sangka sebulan selepas itu, PB dijemput untuk berkampung semula di hotel yang sama juga selama seminggu. PB telah terpilih sebagai salah seorang daripada 10 wakil Jabatan Pendidikan Teknik dan Vokasional, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk persidangan sejarah peringkat kebangsaan.

Persidangan dianjurkan bersama oleh Pusat Perkembangan Kurikulum KPM dan Persatuan Sejarah Malaysia. Kebanyakan peserta persidangan ialah sarjana sejarah (profesor), pakar kurikulum, pegawai utama kementerian dan pengetua. Hanya dua tiga kerat orang guru yang bertuah dipilih menyertai persidangan yang bertujuan mengesahkan semakan semula kurikulum mata pelajaran sejarah di sekolah menengah.

PB berkongsi bilik dengan pengetua dari Kelantan yang bernama P. Ramlee. Memang nama itu diberi justeru orang tua beliau sangat kagum dengan seniman agung negara Tan Sri Dr. P. Ramlee. Walaupun Cikgu P. Ramlee berjawatan pengetua, cara beliau bercakap cukup sederhana (sempoi). 

Pertanyaan yang sukar untuk dijawab ialah apabila peserta persidangan yang lain bertanya tentang kedudukan PB sama ada universiti (fakulti mana dan sudah PM = profesor madya), atau pengetua sekolah mana. Agaknya blazer yang disarung menambah nilai penampilan hingga disangka sebagai orang muda yang berkedudukan tinggi dalam kerjaya. Ketua Pengarah Pelajaran (KPPM) ketika itu juga datang memberi salam dan menyangka PB dari kampus.

Tidak semua soalan perlu dijawab kerana si penanya hanya mahu menyapa, kemudian terus berlalu. Jadi, PB lebih banyak mendengar daripada bercakap. Maklum sahaja jika buka mulut, lebih banyak soalan susulan akan ditanya!

III

...

...

... 

No comments: