SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, June 8, 2009

DOMINASI KAUM WANITA (WOMEN’S POWER)

Sejak tiga dekad yang lalu, kira-kira dua per tiga daripada jumlah penuntut di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) diisi oleh mahasiswi. Ironinya, jawatan tertinggi awam dan swasta hanya membabitkan tidak sampai 30 peratus wanita. Di peringkat manakah berlakunya keadaan bahawa kaum lelaki berjaya menongkah arus? Atau adakah pada satu tahap kaum wanita terpaksa memberi tumpuan terhadap kelangsungan fungsi biologi dan fisiologi mereka?

Kita sebenarnya tidak perlu pening-pening kepala memikirkan hal itu justeru banyak kursus tentang pengajian gender (jantina) ditawarkan di IPTA. Jika sekadar untuk pengetahuan asas, kita boleh sahaja membaca buku yang ditulis oleh pakar bidang kajian gender, atau membuat carian dalam internet. Maka, tujuan perbincangan ini bukanlah untuk berbahas dengan panjang lebar tentang teori gender, ataupun dapatan terkini penyelidikan tentang isu wanita.

Dalam pengajian ekonomi, sikap prejudis (memandang sinis) terhadap buruh wanita sebagai faktor pengeluaran telah berlaku sejak dahulu kala hingga kini. Buruh wanita (sama ada profesional seperti doktor, jurutera, arkitek, pensyarah, guru, atau akauntan) kalaupun tidak dibezakan dari segi upah (dan gaji) dengan buruh lelaki, namun tetap menghadapi diskriminasi dalam proses kenaikan pangkat atau sekatan kedudukan dalam organisasi.

Peranan wanita dalam bidang ekonomi tiada tolok bandingan. Hanya kaum wanita memiliki fungsi biologi untuk mengalami kehamilan, dan seterusnya melahirkan anak sama ada bayi lelaki atau bayi perempuan. Andainya keupayaan reproduksi kaum wanita di sesebuah negara berada di tahap rendah, alamatlah negara berkenaan bakal berhadapan dengan risiko pengecutan saiz pasaran domestik. Dalam jangka panjang pula, negara berkenaan akan kekurangan populasi generasi muda yang merupakan kelompok modal insan yang produktif dan energetik.

Bukankah sikap majikan yang berdolak-dalik tentang tempoh cuti bersalin begitu pelik? Walaupun Pertubuhan Bangsa Bersatu mencadangkan minimum cuti 90 hari, ia masih belum dipatuhi oleh kebanyakan negara, maaf cakap, termasuk Malaysia! Maknanya, walaupun kebanyakan kita mengutuk amalan diskriminasi wanita di benua Afrika, rantau Asia Barat, Asia Selatan, dan Amerika Latin, kita dan masyarakat Barat yang mendakwa maju pun dua kali lima! Memburukkan keadaan, eksploitasi sisi feminin dan seksual terhadap kaum wanita tidak pernah berubah.

Jika ditinjau dari segi kuasa beli dan permintaan, kaum wanita menguasai sebahagian besar pasaran. Cita rasa kaum wanita lebih pelbagai dan bervariasi. Wanita juga lebih peka terhadap keperluan busana, fabrik dan barang penjagaan diri bukan setakat untuk diri mereka, bahkan untuk seisi keluarga. Lalu, puak kapitalis (saudagar) cuba mengambil kesempatan dengan proses indoktrinasi impian palsu menerusi strategi iklan dan pemasaran dengan harapan kaum wanita mudah terpedaya.

Bumi (atau dunia) tidak boleh dibelah dua mengikut jantina. Sejak Adam dan Hawa lagi, naluri berpasangan dan saling memerlukan telah dibimbing dengan wahyu Ilahi. Sekiranya hubungan berkenaan dipacu oleh nafsu (baca: budaya hedonisme), maka kesucian fitrah insan dirosakkan oleh titik-titik noda. Hubungan terlarang itu akhirnya membawa mala petaka ekonomi justeru pemikiran dan selera kaum wanita tadi bertuankan faham utilitarian yang sudah tidak kenal dosa dan pahala.

Kaum wanita sangat dimuliakan. Dari fasa bayi dan anak perempuan (ganjaran pahala melimpah ruah untuk ibu ayah yang sabar dalam membimbing dan melindungi), sebagai isteri (menyelamatkan sang suami daripada godaan maksiat), dan sebagai ibu + + + (menambah kekuatan umat), wanita ialah srikandi sejati. Penghormatan kaum lelaki kepada wanita tidak boleh luak sedikit jua pun!

(Maklum balas boleh ditulis dengan mengklik comment di bawah atau melalui e-mel di alamat ibnurodzi@gmail.com)

No comments: