SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, June 19, 2009

TAWARAN REJAB DATANG LAGI! (THE REJAB OFFER)

Hari ini 25 Jamadil Akhir 1430 Hijriyyah, bermakna bulan Rejab sudah di ambang pintu. Kedatangan bulan Rejab, disusuli bulan Syaaban, bermakna umat Islam semakin merindui Ramadan, iaitu bulan penuh ganjaran. Mudah-mudahan kita dipanjangkan umur dimurahkan rezeki, Insya-Allah.

Berdasarkan keterangan kitab Mukasyafah al-Qulub (Penenang Jiwa), Junjungan Baginda Sallallahu alaihi wasallam pernah bersabda, mafhumnya: "Rejab ialah bulan Allah, Syaaban itu bulanku, dan Ramadan ialah bulan umatku."

Abu Hurairah radiallahu anhu meriwayatkan telah bersabda Nabi Sallallahu alaihi wasallam, mafhumnya; "Sesiapa puasa 27 Rejab, maka dituliskan untuknya puasa 60 bulan. Itulah hari untuk pertama kalinya Jibril turun kepada Nabi Sallallahu alaihi wasallam di-Israk Mikraj-kan.

Dalam riwayat lain, baginda Sallallahu alaihi wasallam bersabda, mafhumnya: "Rejab ialah bulan Allah. Sesiapa puasa sehari dari bulan Rejab kerana iman dan mengharapkan akan Redha Allah, pasti dia mendapatkan Redha Allah Yang Maha Agung"

Marilah kita memperbanyak amal ibadah dan kebajikan sepanjang bulan Rejab. Mudah-mudahan kelaziman berbuat demikian akan menjadi pembawaan diri kita sepanjang hayat, Insya-Allah.

No comments: