SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, June 16, 2009

HOKI SEKOLAH PREMIER: SMI BERI SAINGAN (PREMIER SCHOOL'S HOCKEY: JUST ONE GOAL'S DEFICIT FOR MICHAELIANS )



Len Olivero dan Mohamed Abdul Hadi (mantan kapten pasukan Malaysia) ialah dua orang bekas Michaelian yang tersenarai sebagai legenda hoki antarabangsa yang melonjakkan nama negara di persada saingan berkelas dunia. Kini, generasi muda hoki Michaelian kembali mempamerkan peningkatan. Bertempat di Stadium Hoki Sultan Azlan Shah, Ipoh, tanggal 17 Jun 2009 (Rabu), SMI berjaya menunjukkan kualiti sebuah pasukan yang ada semangat juang, stamina dan taktikal yang baik lagi mantap.

SMI bertemu STAR dengan misi membalas kekalahan tipis 0-1 (gol minit akhir) ketika saingan Zon 2 Kinta Utara untuk MSSD awal tahun ini. Nampaknya pasukan lawan telah menukar strategi dengan melakukan serangan bertalu-talu dan menguasai 80 peratus permainan pada separuh masa pertama. Hasilnya, mereka berjaya membolosi gawang SMI dengan dua gol padang (field goal) selang seminit pada minit kesembilan. Walaupun setelah itu STAR cuba menggandakan asakan, SMI berjaya mengekang kemaraan lawan. Kedua-dua pasukan berjaya meraih satu pukulan sudut penalti (short corner), namun tidak menemui sentuhan penyudah. Separuh masa pertama berakhir dengan SMI ketinggalan 0-2.

Sebaik wisel separuh masa kedua dibunyikan, giliran SMI pula melakukan serangan bertali arus dan gerakan cantik sehingga penjaga gawang STAR begitu sibuk melayan asakan bertubi-tubi SMI sambil menjerit kepada rakan lain untuk memohon bantuan (cover). Kali ini SMI pula yang menguasai 80 peratus permainan dan STAR kelihatan sudah kehabisan stamina (exhausted), walaupun sesekali berjaya membuat serangan balas. Kedua-dua pasukan berhasil mendapatkan dua pukulan sudut penalti,tetapi tersasar.

Melihat ancaman SMI yang begitu bertenaga, hampir semua pemain STAR berkampung di kawasan sendiri. Ketika kedudukan hampir kekal 0-2, Raj, pemain SMI berjaya menampan kemas hantaran bola dari luar garisan D, lalu menghalakannya ke pintu gol STAR dengan satu tolakan kencang menuju sudut yang sukar diselamatkan. SMI berjaya merapatkan jurang jaringan gol kepada 1-2.

Esok (18 Jun), kedua-dua pasukan akan bertemu sekali lagi di stadium yang sama. SMI perlu menang dengan kelebihan dua gol untuk mara ke pusingan seterusnya menentang MCKK yang mendapat bye di pusingan pertama. Jika menang 1-0, SMI bakal berputih mata atas peraturan gol di tempat lawan (esok giliran SMI berperanan sebagai tuan rumah). Jika menang 2-1, penentuan pemenang akan dibuat menerusi penalti stroke atau kaedah lain yang bakal ditentukan oleh pengadil. Namun demikian (harap tidak berlaku), sebarang keputusan seri atau kekalahan akan mengakibatkan SMI terpaksa melupakan baki saingan sekolah premier 2009.

Selain MSSD dan Sekolah Premier, SMI akan turut menghantar wakil untuk Piala Milo pada 26 dan 27 Jun ini. Untuk rekod, pada tahun 2008, SMI berjaya melangkah ke peringkat separuh akhir.

No comments: