SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, June 27, 2009

WACANA BAHASA DI CONVENT (LANGUAGE TALK AT MAIN CONVENT, IPOH)


nota: tarikh foto ialah 26.6.2009, bukan 1.1.2007;
note: the actual date of photos are 26th June 2009, not 1.1.2007





Jumaat, 26 Jun 2009 (3 Rejab 1430)

Penulis blog telah diberi penghormatan mengisi majlis dengan perbincangan beberapa aspek bahasa yang berkaitan dengan pelajar menengah atas. Kira-kira 300 orang pelajar dan sejumlah guru telah SMK Convent, Ipoh hadir. Perbincangan berlangsung lebih dua jam bermula pukul 10 pagi bertempat di Dewan Besar sekolah.

Antara perkara yang dibincangkan ialah perbezaan antara isi tersurat dengan isi tersirat berdasarkan sesuatu petikan. Cara menulis pendahuluan dan penutup sesuatu penulisan juga turut dibincangkan. Majlis menjadi hangat apabila proses mengenal pasti kata tugas dalam sesuatu pernyataan atau tugasan soalan dibangkitkan. Pelajar mengakui bahawa penentuan kata kunci didapati perlu lebih teliti supaya tidak tersalah jawab. Terdapat pelajar mencadangkan supaya pelajar mencuba beberapa kata kunci untuk dijadikan kata tugas soalan sebagai jalan selamat.

Isu tatabahasa seperti ejaan tercantum dan ejaan terpisah juga mendapat perhatian. Sebagai contoh< perkataan sekali gus yang dieja secara tercantum dalam Kamus Dewan Edisi i dan Edisi II. Begitu juga ejaan martabak yang dipengaruhi ejaan di pasar malam, iaitu "murtabak". Kisah peribahasa "melepaskan batok di tangga" yang diselewengkan menjadi "melepaskan batuk di tangga" juga disentuh.

Kajian novel Julia dan Perlumbaan Kedua sebagai teks komsas, di samping Anak Laut dan Kerusi dibincangkan secara holistik. Pelajar dapat membezakan cara menulis elemen-elemen komsas yang berlainan. Tidak ketinggalan juga saranan tentang kaedah menulis idea berasaskan KBKK diperhalusi.

Convent sudah pun menyambut perayaan 100 tahun pada 2007. Maknanya, Convent lebih senior daripada SMK ST Michael, Ipoh (SMI). Namun demikian, pelajar Convent yang memilih pengajian prauniversiti (tingkatan 6) akan mendaftar di SMI. Hubungan di peringkat itu sudah lama.

No comments: