Tujuan pembelajaran novel komsas bukanlah untuk mendalami semua watak, atau untuk menerangkan hubungan antara setiap watak. Memadai jika murid dapat menjelaskan perwatakan watak utama dan sekurang-kurangnya dua watak yang lain. Analisis tentang watak dan perwatakan boleh dibuat menerusi dua tiga peristiwa yang ditulis secara ringkas tetapi jelas.
(Gunakan peristiwa untuk menghuraikan elemen komsas yang dikaji)
Perwatakan: Bijak (Zahidin)
Persoalan: Kepentingan persekolahan (Azfa Hanani)
Nilai: Kejujuran (mak long)
Pengajaran: Kita hendaklah mementingkan kejujuran (mak long)
Latar masyarakat: Masyarakat yang bijak (Zahidin) / masyarakat yang jujur (mak long)
Latar tempat: Di ruang dapur rumah mak long
Latar masa: Selepas waktu subuh / awal pagi
Peristiwa 2
Sebagai balasan membenarkan Azfa Hanani di bawa ke Kuala Lumpur, Abang Mazran dan Kak Finaz menawarkan bantuan untuk menanggung semua kos perubatan dan rawatan Zuraini. Namun, pak long dan mak long menjelaskan bahawa keizinan melepaskan Hanani semata-mata demi masa depannya.
Perwatakan: Berbudi bahasa / berpandangan jauh
Latar masyarakat: Masyarakat yang berbudi bahasa / berpandangan jauh / baik hati
Persoalan: Keutamaan terhadap masa depan
Nilai: Baik hati / kejujuran
Pengajaran: Kita haruslah mengutamakan masa depan / jujur dalam membuat keputusan
Latar tempat: rumah pak long / mak long
Latar masa: waktu pagi (Tengku Mazran dan Kak Finaz kekok bersimpuh ketika bersarapan)
Peristiwa 3:
Azfa Hanani meminta izin membawa sehelai dua pakaian dan buku latihan walaupun Kak Finaz melarang. Hanani bakal diberi persalinan serba baharu sesuai dengan tugasnya untuk mengganti kelibat arwah Murni di rumah Datin Maziah.
Perwatakan: Bersopan santun
Latar masyarakat: Masyarakat yang bersopan santun
Persoalan: Kepentingan bersopan santun dalam komunikasi
Nilai: Kejujuran
Pengajaran: Kita hendaklah bersopan santun / jujur dalam berkomunikasi
Latar tempat: rumah pak long, mak long / halaman rumah pak long (Hanani bersalam / mencium tangan pak long / mak long)
Latar masa: waktu pagi
Peristiwa 4:
Azfa Hanani membuat keputusan untuk memulangkan buku rujukan perpustakaan yang dicuri pinjam melalui pos. Dia nekad untuk mempertaruhkan nama baiknya kerana percaya bahawa tindakannya itu tepat.
Peristiwa 5:
Abang Mazran bercerita tentang peristiwa kemalangan jip yang meragut nyawa arwah Tengku Murni pada hari jadinya yang ke-16. Kematian arwah disembunyikan daripada Datin Maziah yang koma beberapa hari.
Peristiwa 6:
Mak long bercerita tentang peristiwa teksi yang dinaiki ibu bapa Azfa Hanani terjunam ke dalam gaung mengorbankan semua semua penumpang kecuali seorang bayi, iaitu Azfa Hanani sendiri. Bapa Hanani baru tamat pengajian dalam bidang perubatan, manakala ibunya dalam bidang undang-undang.
Kesimpulannya, bab 3 novel Azfa Hanani memberikan perspektif tentang punca konflik dan perkembangan cerita yang dapat dibaca dalam bab-bab seterusnya. Bab "Kerana Terdesak" ini bagaikan iklan dan promosi supaya pembaca melekat untuk meneruskan pembacaan. Kemunculan mendadak watak Nordin, pengawas sekolah lama Azfa Hanani dengan riak cemas pada perenggan terakhir bab menambah rasa suspens pembaca...
No comments:
Post a Comment