Boleh dibahagikan berdasarkan keluarga (Iman), rakan dan guru.
Keluarga Iman Zulaikha
Remaja berusia 13 tahun yang belajar di kelas 1 Dinamik. Pemidato sekolah yang menjuarai peringkat daerah. Berpencapaian tinggi dalam akademik. Ibu bapa berkedudukan tinggi, tetapi sayangnya telah berpisah. Tinggal buat sementara dengan datuk nenek di kampung berhampiran Seremban, Negeri Sembilan, justeru ibu (Ruhaida) menyambung pengajian Ph.D di New Zealand.
Yusri (bapa Iman)
Bekas pensyarah yang beralih ke bidang perniagaan perhotelan. Berpisah dengan cara baik, tetapi mengekalkan hubungan demi kebaikan Iman Zulaikha. Berhasrat untuk berkahwin baharu dengan Mak Cik Sofia, ibu tunggal kepada Adif Danial, rakan sekelas Iman. Membatalkan niat itu, sebaliknya kembali membina keluarga yang runtuh ekoran "tentangan" di pihak Iman dan Adif Danial.
Pensyarah kolej yang sedang menyambung pengajian peringkat doktor falsafah di New Zealand. Sentiasa berhubung dengan Iman Zulaikha lewat e-mel. Terlantar di hospital di sana sepuluh hari akibat kemalangan. Masih berutus berita dengan Yusri, bekas suami. Buktinya, Yusri hadir dalam pertandingan pidato yang disertai Iman menerusi makluman Ruhaida.
Nenek Iman
Ibu kepada Ruhaida, bekas mertua kepadaMenjaga Iman Zulaikha yang ditinggalkan di kampung. Percakapannya teratur apabila menasihatkan Iman supaya tidak menaruh prasangka terhadap ibunya kerana lama tidak mengirim balasan e-mel.
Datuk Iman
Bapa Ruhaida, bekas bapa mertua Yusri. Tenang dalam tutur kata, pendapat dan membuat keputusan.
Pak Su Razlan (bapa saudara Iman)
Anak bongsu datuk dan nenek Iman. Bapa saudara Iman. Baharu tamat pengajian dalam bidang pentadbiran perniagaan di universiti yang sama dengan Kak Ngahnya, Ruhaida di New Zealand.Terlepas cakap tentang Ruhaida yang dilihatnya berjalan dengan seorang lelaki Inggeris (mungkin Albert yang disebut dalam e-mel Ruhaida kepada Iman).
Teman karib Iman Zulaikha. Sekelas dan berjiran. Sentiasa menyokong Iman Zulaikha, selain saling berkongsi suka duka. Mulanya hubungan dengan ibu tiri tegang, tetapi pulih setelah menuruti nasihat nenek Iman supaya membantu kerja di rumah.
Anak Mak Cik Sofia, ibu tunggal yang hendak dikahwini Yusri. Tidak bersetuju dengan cadangan itu, lalu menunujukkan bantahan dengan menjauhi Iman walaupun pada mulanya bersikap mesra. Kesempatan itu disambar oleh Linda untuk rapat dengannya. Berjaya memintas Iman Zulaikha untuk menduduki tempat pertama dalam peperiksaan.
Zulkarnain
Sekumpulan dengan Iman Zulaikha dalam tugasan yang diberi oleh guru. Menemani Adif Danial berkunjung ke rumah datuk nenek Iman untuk memohon maaf. Melafazkan secara terbuka bahawa dia sukakan Pei Wen.
Saingan ketat Iman Zulaikha. Penolong ketua darjah yang gemar menonjol diri. Sanggup menggunakan kekerasan dengan menolak Iman hingga tercedera. Kalah dalam perebutan tempat wakil sekolah ke pertandingan pidato peringkat daerah. Melakukan sabotaj dengan mengambil diari Iman yang mengandungi teks pidato dan kad catatan ringkas isi pidato. Akhirnya terbongkar, tetapi dimaafkan oleh Iman Zulaikha.
Ai Ling
Mencadangkan Iman Zulaikha sebagai wakil sekolah berdasarkan rekod kemenangan tiga kali Iman sebelumnya.
Nazim
Ketua kelas 1 Dinamik. Meminta kepastian Cikgu Julia tentang pemilihan wakil pidato sekolah.
Guru Bahasa Melayu yang disenangi Iman Zulaikha hingga ke tahap meluah perasaan tentang hal-hal peribadi.
Guru disiplin yang menyiasat kes kehilangan diari Iman Zulaikha.
Mirip ciri Ruhaida pada mata Iman Zulaikha. Turut berkunjung ke majlis kenduri kesyukuran di rumah datuk nenek Iman Zulaikha. Berhasrat membawa balik Adif Danial bersekolah semula di Kuala Lumpur.
Ibu tiri Pei Wen
Perwatakan 2: Berterus terang
Pei Wen berkongsi masalah hubungannya dengan ibu tiri kepada Iman Zulaikha, malah bersetuju mendapatkan nasikat datuk Iman supaya hubungan dipulihkan.
Perwatakan 3: Penyayang
Yusri kerap melawat Iman Zulaikha dan bekas ibu bapa mertua di kampung tanpa menimbulkan kekecohan. Yusri juga sentiasa memberi galakan kepada Iman supaya berjaya dalam peperiksaan dan pidato.
Perwatakan 4: Setia kawan
Iman dan Pei Wen saling menyokong dan berkongsi luahan perasaan. Iman menjemput Pei Wen makan nasi di rumah datuk neneknya justeru Pei Wen awalnya enggan berhadapan dengan ibu tiri.
Perwatakan 5: Pemaaf
Iman sanggup memaafkan Linda walaupun dirinya pernah dikasari dan diperlakukan sebagai musuh oleh Linda.
Perwatakan 6: Cekal / gigih / berani / bersungguh-sungguh
Iman tidak tergugat walaupun nota persediaan dan kad imbas rujukan pidatonya hilang secara misteri. Iman tidak mudah mengalah dengan dugaan itu.
Perwatakan 7: Tabah / Sabar / Tidak mudah putus asa
Walaupun ayahnya menyatakan dia telah menemui calon isteri pengganti ibunya, Iman masih berharap dia dapat menyatukan kembali ibu bapanya. Iman juga akur akan nasihat Cikgu Julia supaya menghormati kehendak ibu bapa sebagai anak yang solehah.
Perwatakan 8: Cemburu
Datuk memberitahu Iman bahawa nenek cemburukan Yusri kerana menyuarakan cadangan untuk membawa balik Iman tinggal di Kuala Lumpur.
Linda menuduh Iman Zulaikha mempengaruhi rakan-rakan mereka supaya berpihak kepadanya, termasuk murid baharu iaitu Adif Danial.
Latar masyarakat
Masyarakat yang tegas
Masyarakat yang berterus terang
(gunakan huraian dalam perwatakan 2 di atas)
Nilai
Tegas diri / ketegasan (gunakan peristiwa perwatakan 1)
Kasih sayang (gunakan peristiwa 3)
Setia kawan (peristiwa 4)
Kegigihan (peristiwa 6)
Ketabahan (peristiwa 7)
Persoalan
Ketegasan dalam menyatakan pendirian (peristiwa 1)
Kasih sayang dalam keluarga / persahabatan
Semangat setia kawan dalam persahabatan / ketika susah dan senang
Sikap pemaaf menjernihkan keadaan
Kegigihan / kecekalan / kesungguhan dalam menghadapi cabaran hidup
Ketabahan / kesabaran dalam menempuh dugaan / ujian
Pengajaran
Kita hendaklah tegas dalam menyatakan pendirian
Kita hendaklah berkasih sayang sesama keluarga
Kita hendaklah menunjukkan semangat setia kawan ketika susah dan senang
Kita hendaklah bersikap pemaaf terhadap orang lain
Kita hendaklah gigih dalam menempuh cabaran hidup
Kita hendaklah tabah dalam menghadapi dugaan / ujian
Latar tempat
Rumah datuk nenek Iman
ruang dapur: Iman bersama-sama Pei Wen makan nasi bersama-sama
bilik Iman: Iman meletak gambar ibu dan ayahnya yang sudah berpisah /
tempat Iman menyiapkan tugasan sekolah /
tempat Iman membalas e-mel ibunya dengan menggunakan komputer riba
pangkin / bawah pokok: Pei Wen bercerita tentang tekanan perasaan akibat sikap ibu tirinya
Sekolah
bilik darjah tingkatan 1 Dinamik: Cikgu Julia memperkenalkan Adif Danial
ruang tandas: Pei Wen ternampak Iman menangis selepas dituduh mempengaruhi rakan sekelas oleh Linda. Pei Wen berusaha menenangkan rakan karibnya itu.
dewan sekolah: berlangsung pertandingan pisato antara Iman dan Linda bagi memilih wakil sekolah
Port Dickson: Yusri membawa Iman, datuk dan nenek untuk makan-makan sebelum memaklumkan hasratnya untuk berkahwin dengan Sofia.
Latar masa
Waktu rehat di sekolah: Iman memberitahu Zulkarnain tentang cadangan ayahnya hendak berkahwin dengan ibu Adif Danial.
Teknik penceritaan
Kbkk
Tema: Kegigihan seorang remaja perempuan menghadapi perpisahan ibu bapa dan persaingan di sekolah.
harap bersabar dalam dua tiga hari lagi...
11 comments:
boleh postkan sinopsis novel ini, latar tempat dan masa,nilai dan pengajaran,persoalan dan tema dalam masa dua hari ini .
harap anda telah berpuas hati. analisis bab demi bab bakal menyusul. sinopsis biarlah yang terkemudian, bauat sementara rujuk bahagian kulit belakang novel...
Boleh post latar tempat untuk bab 3&4 dan persoalan untuk bab 1,4 dan 5. Boleh tambah huraian situasi untuk nilai? :D
salam,ckgu ... sinopsis bab 5 x de erk ??
sorry la klaw tnya mcam ni ..
slm ckgu... nk tnye.. sye xfhm lar bhgian ibu tiri pei wen 2... dya pnye perwatakan yg mne 1???
harap ckgu sudi tunjuk ajr kat sye...
sy harap cikgu boleh penuhkan mcm yg dlm buku...
boleh bagi teknkik plot dan plot ? tolong yaa..
Insya-Allah, harap bersabar dahulu...
boleh tak bagi personafikasi,metafora,simile,inversi,singkof,hybrid,anafora,epifora,diksi,asonansi,aliterasi,bombastik\hiperbola,alusi,rima akhir,perlambangan\imejan,watak:watak utama,watak sampingan,watak bulat/bundar,watak pipih,watak antagonis,watak kodi,plot:pemerian/penceritaan,dialog,monolog dalaman,imbas kembali/flashblack,imbas muka,latar:latar tempat,latar masa,latar budaya/masyarakat..
novel:erti sebuah pengorbanan
teknik plot x da ka???
cikgu blh tlg bagi cnth peristiwa? terima kasih :)
Post a Comment