SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, May 19, 2013

PTD MASUK SEKOLAH: APAKAH KELEBIHANNYA? (TEACHERS EFFICIENCY TO RUN THE SCHOOL)

Skim pegawai tadbir dan diplomatik (PTD) menduduki hierarki tertinggi dalam perkhidmatan awam. Calon PTD juga disaring dengan ketat dari segi kelayakan akademik, kemahiran insaniah, keutuhan peribadi, kelasakan fizikal dan kecekapan dalam proses membuat keputusan. Mereka ditempatkan dalam perjawatan strategik kerajaan, termasuk mengisi kedudukan sebagai ketua setiausaha negara, ketua pengarah jabatan perkhidmatan awam dan ketua setiausaha kementerian. 

Calon PTD yang terpilih harus menjalani latihan praperkhidmatan selama kira-kira setahun di bawan Institut Tadbiran Negara (Intan). Selain bidang kepimpinan, pentadbiran, pengurusan, kewangan dan teknikal, calon PTD juga perlu melepasi ujian ketahanan fizikal ala polis dan tentera. Pendek kata, PTD telah melalui proses pentauliahan yang sukar sebelum layak dilantik ke jawatan tetap dan berpencen.

Gred perjawatan PTD bermula dengan aksara M, berbanding dengan DG untuk guru, UD untuk pegawai perubatan (doktor) dan N untuk kumpulan sokongan (pelaksana). PTD yang berpencapaian cemerlang berpeluang mendaki kemuncak kerjaya dalam usia muda berbanding dengan perkhidmatan ikhtisas yang lain seperti doktor dan guru. Sementara itu, ura-ura ahli ikhtisas diberi kesempatan berpindah kepada skim PTD sebagaimana saranan transformasi kerajaan masih belum berlaku. 

PTD atau pada awal kemerdekaan dikenali sebagai MCS (Malayan Civil Servants) diperuntukkan sebahagian besarnya kepada calon siswazah bumiputera. Kontrak sosial tentang perkara berkenaan tercapai semasa proses perundingan kemerdekaan negara. Setakat ini, semua pihak masih akur, serta tidak menimbulkan sebarang kekecohan.

Isu PTD menjadi hangat sedikit apabila muncul cadangan untuk menempatkan mereka di jabatan pelajaran negeri, pejabat pelajaran daerah dan sekolah. Secara amnya, kesatuan guru masih sangsi sama ada langkah berkenaan akan menyekat peluang kenaikan pangkat golongan guru yang sudah sedia terhad. Halangan yang masih ada untuk PTD ialah dari segi kelayakan ikhtisas pendidikan untuk menyandang jawatan sebagai penolong kanan(pentadbiran dan kewangan), 

Sebenarnya terdapat beberapa pilihan yang lebih baik untuk menempatkan PTD di sekolah. Misalnya, jawatan ketua pembantu tadbir dinaikkan taraf sebagai pegawai tadbir yang boleh diisi oleh PTD. Bidang tugas pegawai tadbir sekolah itu, misalnya pada gred M48 boleh mengambil alih sebahagian tugas penolong kanan yang boleh memberi tumpuan khusus terhadap bidang ikhtisas keguruan dan pembelajaran. 

Pilihan lain ialah melantik guru tertentu sebagai PTD dengan menjalani latihan yang tertentu. Dengan demikian, PTD yang dilantik sudah mempunyai latar belakang dan pengalaman yang lebih baik daripada PTD umum yang tidak arif tentang dunia pendidikan secara ikhtisas. Barangkali kesatuan guru tidak akan membantah cadangan yang berciri menang-menang ini.

Bilangan guru yang merupakan pegawai perkhidmatan pendidikan kini mencecah angka hampir setengah juta orang semuanya. Sebahagian besar guru kini memiliki sekurang-kurangnya ijazah sarjana muda, manakala sebahagian guru yang lain juga memiliki ijazah lanjutan sarjana dan doktor falsafah. Calon guru juga dipilih dalam kalangan pelajar yang mencatat kejayaan cemerlang sama ada di peringkat sekolah atau pengajian tinggi.

Tidak syak lagi bahawa jawatan pentadbiran sekolah harus dipertimbangkan khusus untuk kaum guru supaya bakat kepimpinan yang dimiliki tidak sekadar berakhir di bilik darjah. Guru juga mampu menyumbang terhadap urusan skala besar sebagaimana yang dibuktikan oleh sekian ramai guru yang beralih ke dunia akademia, korporat dan politik. Guru yang sedang mengajar di bilik darjah (guru pengajaran dan pembelajaran, PdP) umpama permata yang belum digilap sepenuhnya untuk membuktikan keupayaan masing-masing dalam persekitaran tugas yang berbeza.

Guru PdP bukan sahaja dipintas oleh rakan mereka yang lebih muda di pejabat tertentu, bahkan berkemungkinan besar menjalani  rutin kerja yang sama sepanjang kerjaya. Pengenalan sistem laluan pantas dalam kerjaya mungkin menjadi penawar, tetapi adakah guru PdP akan hanya berterusan di takuk lama sambil berpuas hati dengan keadaan yang seadanya? Kini, terserah kepada kepimpinan pihak berkuasa pendidikan untuk menjenguk kebajikan guru PdP yang begitu pasrah dan taat...

No comments: