SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, May 13, 2013

PENJAGAAN KESIHATAN MASYARAKAT MALAYSIA (MEDICAL CONCERN FOR HEALTHY LIFE)

Malaysia diunjurkan bakal mencapai status negara tua menjelang tahun 2030 apabila nisbah warga emas kepada jumlah penduduk mencatat peningkatan yang ketara, iaitu sebanyak 15 peratus. Di taman rekreasi awam, kelihatan kumpulan warga emas melakukan pelbagai aktiviti mengeluarkan peluh seperti senam robik dan taichi. Golongan berkenaan masih mementingkan penampilan yang kemas dan pakaian kasual yang melambangkan semangat untuk terus menjalani gaya hidup yang sihat. 

Penyelidikan tentang warga emas dikenali sebagai gerontologi (sila klik di sini). Sementara itu, dasar khusus untuk warga emas juga telah digubal, serta diletakkan di bawah tanggungjawab Jabatan Kebajikan Masyarakat (klik di sini). Sejajar dengan takrifan Pertubuhan Bangsa Bersatu, warga emas dikategorikan kepada kumpulan yang sudah mencecah usia 60 tahun dan ke atas.
pemandangan di sebuah klinik awam

Pertumbuhan jumlah penduduk sesebuah negara dipengaruhi oleh kadar kelahiran dan kadar kematian yang sangat berkait rapat dengan tahap kesihatan yang dinikmati. Dengan kemudahan perkhidmatan perubatan dan penyelidikan teknologi rawatan terkini, jangka hayat manusia didapati semakin panjang. Misalnya, kaum lelaki secara puratanya hidup hingga mencecah usia 72 tahun, manakala kaum wanita hingga 75 tahun (data terkini: sila klik di sini).

Jangka hayat penduduk sesebuah negara didapati berbeza dengan negara lain, bergantung kepada kemudahan pencegahan awal dan rawatan susulan terhadap penyakit generik yang sepatutnya sudah dapat dilawan. Peruntukan belanjawan untuk sektor perkhidmatan kesihatan pula bergantung kepada kesedaran dan keutamaan pemimpin yang menggubal dasar. Selain itu, tahap pendidikan yang rendah sering mengakibatkan penolakan terhadaap perkhidmatan kesihatan moden.

Di Malaysia, kepekaan terhadap penjagaan kesihatan sudah jauh meningkat apabila kemudahan hospital dan klinik awam mencatat permintaan yang sangat tinggi. Hospital pakar dan klinik persendirian juga mendapat sambutan yang memberangsangkan, khususnya daripada golongan berpendapatan tinggi dan sederhana. Skim kad insurans dan takaful kesihatan sebagaimana amalan di negara-negara maju juga semakin mendapat tempat dalam kalangan masyarakat tempatan.

Kesesakan orang ramai dan kenderaan di hospital cuba dikurangkan dengan pembinaan lebih banyak klinik pinggir nadar dan desa. Baru-baru ini, klinik 1 Malaysia juga diwujudkan di kawasan-kawasan tumpuan orang ramai di bawah program transformasi kerajaan dan strategi lautan biru kebangsaan.

...

...

...

...

No comments: