SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, May 29, 2013

DISIPLIN ORANG RAMAI: LARANG ATAU PUJUK? (FALSE ADVOCACY CONVINCING OUTCOME)

Penggunaan bahasa terbalik, iaitu maksud yang berlawanan dengan ujaran, menjadi pilihan untuk menyatakan larangan terhadap kanak-kanak tentang perbuatan tertentu. Misalnya, si ibu yang rimas dengan anaknya yang asyik menghadap skrin komputer hingga larut malam akan mengatakan: ha, eloklah tu, teruskan hingga subuh syafie nanti. Pada zaman dahulu ketika kegiatan budak-budak lebih kepada memanjat pokok, si ibu berkata: panjat lagi sampai ke pucuk, tak payah turun-turun!

Teknik psikologi bagi menyatakan larangan atau tegahan seterusnya ialah dengan cara memujuk, iaitu menerusi ungkapan yang bernada positif. Harapannya sama, iaitu larangan yang dimaksudkan akan dipatuhi. Hakikatnya, sudah menjadi resam dunia terdapat insan budiman dan terdapat juga insan yang tidak faham bahasa.
Papan tanda di atas menyatakan: anda dihargai kerana tidak meletak kenderaan anda di kawasan ini. Namun, di situlah pilihan tuan punya motosikal buat muka selamba meletakkan kenderaan masing-masing. Barangkali mereka tidak kisah jika tidak dihargai dan menyusahkan orang lain, asal sahaja urusan mereka mudah belaka.

Ungkapan 'ada aku kisah' yang menjadi mainan bibir pengacara glamor, pelakon dan wartawan hiburan mewakili tingkah laku agresif (mementingkan hak diri sendiri semata-mata) dalam kalangan masyarakat. Akibatnya, bekas sisa makanan bertaburan di kawasan awam, longgokan sampah betul-betul di bawah papan notis amaran denda RM500 jika melonggokkan sampah di situ. Perbuatan salah laku musnah juga semakin berleluasa, termasuk di sekolah. 

Teknik larangan secara berterus terang atau bahasa pujukan bertujuan untuk menyampaikan sesuatu mesej secara berkesan. Larangan menjurus kepada isbat sosial yang diiringi oleh tindakan susulan berbentuk hukuman dan celaan. Pujukan ialah langkah permulaan untuk tujuan membangkitkan kesedaran tentang tingkah laku yang hendak diinstitusikan.

Pujukan ialah proses pengukuhan kerana meninggalkan sesuatu tingkah laku. Mereka yang mampu menahan diri daripada melencong diberikan ganjaran, pujian dan khabar gembira. Paling minimum, kesanggupan dan kesudian berbuat sesuatu yang diharapkan bakal dibalas dengan ucapan terima kasih, penghargaan dan penghormatan.

Pujukan yang berkesan umpama iklan yang berjaya menarik perhatian pasaran. Pengguna dipengaruhi supaya berasa janggal, pelik dan ketinggalan jika tidak menggunakan sesuatu keluaran yang diiklankan itu. Sebaliknya, pengguna berasa selamat dan tenteram jiwanya kerana akur kepada arus semasa.

Larangan bernada ancaman, tekanan dan ugutan. Sebarang pelanggaran terhadap tingkah laku yang disebut akan berhadapan dengan celaan dan hukuman. Contoh pernyataan: penceroboh akan didakwa; denda RM500 jika membuang sampah di sini.

...

...

No comments: