SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, May 27, 2013

TERMINAL AMAN JAYA MIRIP KLIA (SOPHISTICATED BUS STATION)

Hentian bas ekspres bandar raya Ipoh bermula di Medan Kidd di celah-celah bangunan perniagaan yang sesak dan tidak teratur. Kemudian, hentian berpindah pula ke kompleks Silveritage di Medan Gopeng yang lebih sistematik. Kini, hentian kekal bas ekspres bertempat di Terminal Amanjaya, bersebelahan pasar raya besar Mydin di Meru Raya, pusat pentadbiran dan perdagangan Ipoh yang baharu.
Nama 'Amanjaya' ialah tanda nama kerajaan negeri pimpinan Dato' Seri Dr. Zambry bin Abdul Kader, mantan pensyarah UIAM dan mantan exco Abim kebangsaan. Pengalaman ketika menuntut di Amerika Syarikat mungkin memberi ilham kepada beliau untuk menyediakan kemudahan hentian bas ekspres yang begitu canggih. Pengguna perkhidmatan bas ekspres di Ipoh sudah pasti berasa teruja dengan reka bentuk hentian persis sebuah lapangan terbang atau bandara dalam bahasa Indonesia.
Paparan maklumat grafik yang disediakan tidak kalah dengan sistem lapangan terbang. Pengumuman oleh petugas hentian tentang bas yang berlepas dan bas yang tiba dibuat mengikut piawaian skrip yang jelas. Begitu juga dengan kaunter penerangan am hentian dan kaunter jualan tiket bas ekspres yang tersusun.

Balai berlepas dengan balai ketibaan diasingkan bagi mengelakkan kesesakan. Balai berlepas ditempatkan di tingkat bawah mengikut nombor platform. Pengguna boleh menunggu di ruang yang selesa dan berhawa dingin sambil menonton siaran televisyen dan paparan maklumat digital.
Balai ketibaan pula bertempat di aras satu (tingkat atas) yang dihubungkan dengan tangga biasa, tangga bergerak (eskalator) dan lif. Bas akan berhenti betul-betul di hadapan pintu masuk gelongsor automatik. Cuaca buruk atau hujan tidak menjejaskan pengguna kerana laluan masuk semuanya beratap.

Penumpang yang berlenggang kangkung boleh memilih tangga biasa. Penumpang yang membawa bagasi atau penumpang kelainan upaya boleh memilih sama ada tangga bergerak atau lif. Reka bentuk hentian yang mesra pengguna ini wajar menerima pujian.
Sebahagian pengguna perkhidmatan bas ekspres berurusan di bandar lain walaupun memiliki kenderaan sendiri. Mereka mahu berehat dalam bas ekspres yang selesa dan tidak perlu memandu atau membayar tol. Kemudahan untuk meletak kenderaan berbayar terdapat di aras bawah bumi, meskipun untuk bulan pertama ini diberikan secara percuma.
Kemudahan hotel persinggahan dengan kadar yang munasabah juga disediakan. Misalnya, pengguna boleh menyewa bilik penginapan untuk tempoh minimum selama satu jam dengan kadar bayaran antara RM10 hingga RM20. Kegiatan peribadi yang santai boleh dilakukan tanpa bergantung kepada kemudahan percuma yang terpaksa dikongsi dengan pengguna yang lain.

Bab makan minum juga tidak menimbulkan masalah justeru terdapat pelbagai pilihan. Terdapat medan selera dengan menu tempatan, Siam dan Barat, di samping restoran mamak di aras bawah. Kiosk yang menjual kudapan, minuman ringan dan ais krim juga ditempatkan di kedua-dua aras hentian.
Hanya satu kekurangan yang memerlukan perhatian dalam reka bentuk hentian bas ekspres Amanjaya, iaitu saiz keluasan surau yang sempit dan kurang terurus. Lebih baik jika surau ditempatkan di satu kawasan khas seperti konsep R & R, Hospital Raja Permaisuri Bainun atau Suria KLCC. Pengguna mungkin harus menyeberang ke surau Mydin di seberang jalan yang lebih selesa dan makmur dengan jemaah yang ramai...

No comments: