SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, November 10, 2013

ANCAMAN JENAYAH KEKERASAN MENJADI-JADI? (THE CHALLENGE OF PUBLIC SAFETY)

Kes terbaharu yang meragut nyawa pegawai tinggi penguat kuasa Jabatan Agama Islam Pahang petang Ahad (10/11/13) tadi sekali lagi menggemparkan masyarakat. Kebetulan, pihak polis memaklumkan bahawa suspek pembunuhan pegawai Ambank sudah berjaya diberkas di Johor, diikuti dengan perintah tahanan reman selama seminggu. Tindakan nekad penjenayah belakangan ini mengundang kebimbangan yang serius dalam kalangan orang ramai betapa nyawa mangsa jenayah seperti tidak mempunyai sebarang nilai.

Teori jenayah menyebut bahawa tiga unsur asas yang mendorong perlakuan jenayah, iaitu niat, mangsa dan peluang. Niat penjenayah mungkin sahaja untuk membalas dendam peribadi, melaksanakan tugas pembunuh upahan atau untuk menghapuskan saksi mata. Penjenayah sudah menjalani indoktrinasi untuk berhadapan dengan sebarang kemungkinan yang paling buruk, termasuk hilang nyawa.

Mangsa yang dikenal pasti akan diperhatikan dari segi pergerakan dan rutin harian mereka. Berdasarkan jadual mangsa yang dilihat, penjenayah akan mengatur rencana jahat mereka. Modus operandi kumpulan penjenayah memang sangat licik untuk dikesan secara pandangan mata kasar.

Peluang untuk melaksanakan rancangan jenayah terbuka kerana mangsa tidak menyedari niat penjenayah, terdedah kepada kecuaian atau diperangkap dengan cara yang tidak disangka-sangka. Penjenayah mencipta peluang untuk mencapai tujuan jahat mereka dengan pelbagai pelan luar jangka. Jika pihak keselamatan mempunyai pasukan risikan dan pemberi maklumat, maka demikian juga dengan kumpulan penjenayah.

Ancaman jenayah senjata api sukar dibendung secara konvensional justeru proses pembuatan senjata api boleh dilakukan dengan pelbagai cara, termasuk secara atas talian. Kumpulan penjenayah juga menggunakan komunikasi maya atas talian dengan menggunakan kod sekatan capaian yang tertentu. Kegiatan jenayah dadah di Colombia sebagai contoh, telah memanipulasikan golongan miskin sebagai penyokong dan benteng manusia bagi mengelakkan dalang jenayah sebenar ditangkap.

Kini, pakar pengajian jenayah (kriminologi) perlu membuka dimensi baharu dalam konsep perlakuan jenayah, mengenal pasti langkah pencegahan paling berkesan berasaskan teknologi semasa dan amalan perundangan yang benar-benar menggerunkan penjenayah.

...

...

...

...

...

No comments: