SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, November 8, 2013

TAUFAN HAIYAN BADAI FILIPINA (EXTREME GEOGRAPICHAL PHENOMENON)

Laman portal al-Jazeera (klik di sini) melaporkan bahawa bencana alam terbaharu di negara kepulauan Filipina mula memakan korban jiwa. Taufan Haiyan yang boleh mencecah kelajuan sehingga 400 kilometer satu jam itu membadai kawasan pantai berhampiran bandaraya Cebu. Penduduk kawasan berisiko telah dipindahkan ke kawasan yang selamat.

sumber ambilan imej: klik di sini

Taufan membawa bersama angin puting beliung yang sangat kencang dan membentuk pusaran yang boleh membawa kemusnahan harta benda yang dahsyat. Sebagai negara kepulauan yang terdedah kepada lautan terbuka, kawasan yang paling terjejas ialah sepanjang pantai. Apabila pergerakan angin terhalang oleh tampanan banjaran gunung-ganang, kelajuan angin akan mula berkurangan.

Bandaraya Manila dijangka tidak terbabit, tetapi sistem amaran bencana tetap diaktifkan. Sebagai ibu negara, reka bentuk perancangan bandaraya Manila sudah tentu mengambil kira fenomena alam yang silih berganti di negara kepulauan itu. Nadi kegiatan ekonomi, pendidikan dan pentadbiran Filipina itu menyediakan pelan luar jangka yang lebih tersusun.
pemandangan bandar Tacloban setelah dilanda bencana, sumber ambilan gambar di sini.

Laporan terkini menyatakan 942 orang mangsa taufan Haiyan di Filipina terkorban (klik Ibid) dan di sini. Di China, enam orang mangsa dilaporkan terkorban (klik di sini). Ramai mangsa yang masih hilang dan mangsa yang masih hidup tidak ubah seperti keadaan zombi (klik di sini).

Taufan Haiyan meneruskan pergerakan ke arah Nghe An, wilayah utara Vietnam. Pihak Jabatan Kawalan Ribut dan Banjir negara berkenaan sudah membuat persiapan awal dengan memindahkan 600,000 penduduk di kawasan berisiko (klik di sini). Teknologi hanya boleh memberi amaran dan ramalan, tetapi tidak boleh berbuat apa-apa untuk menahan taufan Haiyan yang dahsyat itu!

Sumber Pertubuhan Bangsa Bersatu menganggarkan jumlah korban taufan Haiyan di Filipina mencecah angka 10,000 orang. Pergerakan taufan Haiyan merentasi lautan menuju tanah besar China dan pantai Indochina dijangka agak perlahan dan lemah. Namun, Filipina bakal terus dibadai pula oleh ribut tropika yang dinamakan sebagai Zoraida dengan kelajuan angin kencang 55 kilometer sejam (klik di sini). 

Walaupun dalam keadaan bencana, kegiatan kes kecurian tidak langsung berkurangan, malah meningkat pula. Penjenayah amatur dan kecil-kecilan tidak pernah ambil pusing tentang kesusahan orang lain, sebaliknya semakin giat mencuri. Nampaknya, nasib malang sudah bertimpa-timpa.

Sementara itu, gudang beras di Tacloban juga diserbu oleh penduduk awam dan pencuri hingga 100,000 kampit beras dilarikan. Petugas gudang tidak dapat berbuat apa-apa atas sebab keselamatan. Setiap kampit beras seberat 50 kilogram (klik di sini).

...

...

No comments: