SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, September 9, 2009

BAZAR RAMADAN DI DUA TAMAN CEMPAKA (SAME NAME, DIFFERENT LOCATION, DIFFERENT FOOD)

Cempaka ialah sejenis bunga 
Yang harum mewangi. Justeru kemasyhurannya, cempaka menjadi nama pilihan bagi 
banyak taman perumahan di serata Semenanjung Malaysia.

Catatan ringkas ini bakal memaparkan dua "Taman Cempaka" yang ada persamaan, dan ada juga perbezaan.
Taman Cempaka yang pertama terletak di negeri tengah pantai timur. Lebih spesifik, lokasinya di kawasan bandar kedua terbesar di negeri berkenaan. Kebanyakan rumah di taman berkenaan ialah jenis teres setingkat.

Taman Cempaka yang kedua sudah bertaraf sebuah pekan dan pusat perniagaan yang agak sibuk juga. Kedudukan dan namanya lebih popular justeru berjiran dengan sebuah politeknik tertua di Malaysia, sekolah-sekolah berasrama, sebuah stesen radio dan dahulu berjiran juga dengan sebuah maktab perguruan. Pada ketika banyak ruang pejabat dan rumah kedai di taman-taman lain sukar mendapatkan penyewa, di taman ini keadaan sebaliknya berlaku.

Sudah letih hendak meneka dan berteka-teki? Baiklah, Taman Cempaka yang pertama terletak di bandar Dungun, Terengganu. Taman Cempaka yang kedua terletak di bandaraya Ipoh. Persamaan yang hendak ditonjolkan kali ini ialah suasana bazar Ramadan yang menarik bilangan pembeli yang ramai.

Taman Cempaka, Dungun mempunyai profil pembeli lebih berusia berbanding dengan Taman Cempaka, Ipoh yang menjadi tumpuan murid sekolah dan pelajar politeknik.

Selain itu, jenis juadah yang dialek ditawarkan juga berbeza. Bahasa "pasar", dialek dan slanga yang dituturkan turut berbeza.

Dungun terkenal dengan keropok lekor, otak-otak, sata, rojak mi, taming sari, nasi kukus ayam berempah, nasi bukhari, pulut panggang, dan air nira. Di Ipoh, juadah yang mendapat sambutan ialah nasi ayam, cucur udang, ayam percik, kuetiau Ipoh, vade, martabak, mi sup dan cendol pulut.

Nama juadah mungkin sama, tetapi resepi dan cara masaknya berbeza. Mi rebus juga ada di Dungun, tetapi serupa dengan mi sup di Ipoh. Menu pantai timur juga dijual di Ipoh, tetapi kualiti dan kesedapannya jauh berbeza!

1 comment:

mtbar5 said...

proud to be puo student & penduduk tmn cempaka