SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, September 30, 2009

TATABAHASA SPM: MUDAH DAN BERSAHAJA (GRAMMATICAL PART OF BAHASA MELAYU SPM: FLEXIBILITY AND RIGIDITY)

Pelajar yang telah menguasai tatabahasa sejak sekolah rendah tidak menghadapai banyak masalah dalam menulis jawapan Bahagian C, atau soalan 3 yang memperuntukkan 30 markah.  Berdasarkan jawapan pelajar SMI, didapati bahawa pecahan (e), iaitu peribahasa mendatangkan masalah. Hampir tiada calon mencatat 6 markah penuh, kebanyakannya meraih 2 markah sahaja.


2.   Biasanya pecahan (c) dan pecahan (d) boleh dijawab dengan cepat, justeru arahannya ialah kenal pasti kesalahan bahasa (ejaan, imbuhan, istilah, tatabahasa), catat perkataan dan tulis pembetulannya. Tiada keperluan menyalin semula keseluruhan ayat atau petikan yang diuji.


3.   Pecahan (a) ialah membina ayat daripada perkataan atau frasa yang diberi. Cuba kita lihat contoh di bawah, dengan perkataan yang diuji ialah siang:

       -   Siang ialah nama kawan baik saya.

       -   Siang perigi hingga bersih, kata emak kepada adik saya.

       -   Terbitnya mentari menandakan siang menjengah kita.


       Manakah ayat yang menepati syarat sintaksis, semantik dan tugasan soalan?


4.    Ayat pertama ditolak justeru perkataan yang diuji digunakan sebagai nama khas. Tugasan soalan menghendaki ayat yang dibina dapat menepati maksud dan penggunaan perkataan yang diuji. Ayat seringkas "Hari siang sesuai untuk bekerja."


5.   Ayat kedua tiada masalah. Siang bermakna membersihkan!. Namun, ayat cakap ajuk (ayat perintah, ayat tanya dan ayat seruan) memerlukan tanda baca pengikat kata (").


6.   Ayat ketiga juga boleh diterima, cuma bau puitisnya agak ketara. Sebagai ayat penyata, tanda baca yang digunakan adalah tepat.


7.   Sebarang penambahan imbuhan (atau pengguguran imbuhan, jika ada) terhadap perkataan yang diuji melanggar tugasan soalan. Hanya penggunaan partikel (lah, tah) dan kata ganti nama "nya" boleh diterima, tetapi tidak digalakkan. Jalan paling selamat ialah mengekalkan perkataan yang diuji seadanya.


8.   Selain perkataan, tugasan membina ayat berdasarkan frasa yang diuji juga membawa prinsip yang sama.Ayat yang dibina akan menjadi mantap andainya frasa yang diuji tidaklah dengan mudahnya ditukarkan dengan frasa lain tanpa perlu mengubah bahagian lain.


9.   Contoh:

      -   Konsep jati diri sesuai diterapkan di sekolah.

      -   Pemupukan jati diri mengukuhkan semangat cintakan negara.


10.   Ayat pertama tidak mantap justeru frasa yang diuji dengan mudah boleh ditukar dengan frasa lain tanpa mengusik perkataan-perkataan lain dalam ayat yang dibina. Anda cubalah sendiri.


11.   Ayat kedua lebih mantap kerana frasa yang diuji dikaitkan dengan implikasinya.


12.   Pecahan (b) biasanya menguji aspek sintaksis (binaan ayat) secara khusus. Bidang sintaksis ini cukup luas, namun tumpuan boleh diberi kepada klasifikasi frasa dan ayat, bentuk ayat (tunggal, majmuk), jenis ayat (aktif, pasif), susunan ayat (biasa, songsang), dan cakap ajuk cakap pindah.


13.   Pecahan 3 (e) iaitu soalan peribahasa didapati paling sukar bagi pelajar. Namun, tidak salah untuk mencuba daripada membiarkannya tanpa jawapan. Menjelang SPM, anda boleh membuat permainan peribahasa supaya pembelajarannya lebih ringan dan santai. Sesekali lagukan sahaja. Selamat mencuba!


14.    Pendek kata, dalam bahagian tatabahasa perkara yang perlu dipentingkan ialah mematuhi tugasan soalan. Bab-bab bahasa canggih jadikan perkara kedua.

Sekian, selamat maju jaya...



 

No comments: