SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, September 21, 2009

JANJI DIIKAT SUDAH, CABARAN ALAM PERTUNANGAN BERMULA (THE TESTS OF PREWEDDING PERIOD)



Pernikahan ialah suatu ikatan suci atas kalimah Ilahi. Mahligai rumah tangga yang dibina ialah suatu kontrak antara sepasang insan dua sejoli untuk menempuh suka duka dan susah senang bersama-sama hingga meniti usia. Namun, institusi perkahwinan juga ibarat proses mencantumkan sejumlah perbezaan, dan diserasikan dengan kompromi, tolak ansur dan kasih sayang yang tidak berbelah bahagi.

Dalam budaya Melayu, sebelum memeterai ikatan perkahwinan, proses merisik dan meminang biasanya dilaksanakan terlebih dahulu. Tujuan merisik ialah bagi mendapatkan kepastian tentang kesudian keluarga sebelah perempuan menerima rombongan meminang dan bahawa bunga yang hendak disunting masih tiada yang empunya.

Pada zaman dahulu, rombongan meminang boleh datang secara mengejut sepertimana yang dipaparkan dalam filem lama. Kini, segala-galanya diatur dengan tertib dan menerusi persetujuan kedua-dua pihak. Majlis meminang sudah menjurus kepada formaliti bagi mendapatkan kata putus rasmi dan jumlah belanja perkahwinan.